oliepeil is normaal, maar had recent nog bijgevuld. de olie is PIKZWART, maar dat is ook normaal. laatste onderhoud zal zo ergens in 2014 zijn gebeurd (goeie 40-50 000km geleden).
dynamo staat droog, maar had al gemerkt dat de accu niet meer vol geraakte. normaal stond de accuspanning op een paar minuten rijden altijd op 14,0V.
zonder verbruikers aan ging die richting 14,4V
met de radio aan een goeie 14,2-14,3V
met de lichten aan een 14,0-14,1V
met alle verbruikers aan (verwarming, lichten, ruitenwissers, radio...) kwam ik zelden onder de 13,8V
recent haalde ik met moeite de 13,9V zonder enige verbruiker aan. vorige maand op reis vertrokken en wou de auto aan het station absoluut met volle accu hebben. dat is niet gelukt. toen merkte ik al dat er iets scheelt, want zo laag staat de spanning nooit. 2weken later sta ik met lege accu op de oprit. had ik al eens met de multimeter aan de slag geweest, ik had het kunnen voorkomen.
water is normaal, vuldop sist als je die losdraait. voor de rest zie je water stromen door dat kleine leidingske. auto verbruikt een minimum aan water, dit door een piepklein lek aan het thermokoppel aan de zijkant van de radiator.
ik had al eerder gemerkt dat de die oliepeilstokbuis onderaan wat vettig stond. soms zag je zelf bubbeltjes onderaan. nu start je de motor, zie je de olie stijgen in dat randje, en loopt dan het carter af.
net de kooltjes vervangen, geen resultaatn dynamo vervangen door een twijfelgeval of het een goeie was. spanning gaat richting 13,9V maar niet hoger. zal ook een half dooie zijn. ook wel gemerkt dat de massakabel van accu naar koetswerk doorgecorrodeerd is. die heb ik nu vervangen door een andere. dit is probleem voor later. wil eerst dat olie lek opgelost hebben. ik vermoed dat je die oliepeilstokbuis uit het blok kan trekken en dat er onderaan één of ander rubbertje zit. vind het alleen nergens terug bij de onderdelen
part 41/42 hier op de foto
http://www.oemepc.com/vw/part_singl.../3685688/lang/e
ik heb dus het probleem dat deze kerel ook heeft;
http://www.vwdieselparts.com/forum/viewtopic.php?t=6208