Wat Yuli zegt inderdaad:
Om een goede onstekings- en brandstofmap te kunnen schrijven, welke aan de hand van hoofdzakelijk het toerental en de spruitstukdruk de motor aanstuurt, (Temperatuur lucht, koelwater etc. spelen hier ook enigszins in mee als correctiefactor), moet je zeker weten dat de Air/fuel ratio's kloppen om te rijk of te arm draaien te voorkomen.
Sommige ECU's gebruiken de lambda-sensor voor een closed loop regeling om eigenlijk enkel en alleen naar het gewenste Lambda-target te regelen. Dit zijn voornamelijk ECU's van OEM'ers om te kunnen voldoen aan de emissie-eisen.
Indien er gebruik wordt gemaakt van een 'hard map' zoals waarschijnlijk jouw DTA, zoekt deze aan de hand van de motorparameters uit een tabel de juiste timing en fuel trim. Hierbij is een terugkoppeling over de werkelijke Lambda waarde niet van belang voor het aanpassen van de timing en fueltrim.
MAAR..
Mocht je de optie hebben, dan raad ik je van harte aan om een wideband met controller aan te schaffen. Zo kun je namelijk tijdens het rijden ook via een metertje zicht houden op de werkelijke AFR waarden. Je zal niet de eerste zijn bij wie een verkeerde brandstofdruk of een onjuiste lezing van inlaatdruk of dergelijke door een foutieve sensor zal zorgen voor een arme loop met alle doorgebrande zuigers van dien.
Niet om je bang te maken of iets, maar het is iets dat ik bij deze mate van investering in een auto graag zou willen monitoren
