Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Maar als ik dat aanschaf gaan jullie mij toch ook weer moeten leren/uitleggen hoe dat werkt en hoe ik die getallen moet zien dat het goed is of niet
|

Held
Het installeren van zo'n apparaat is met bijgeleverde documentatie niet heel moeilijk.
Wat betreft het aflezen even kort de basis:
De verhouding tussen lucht en benzine in een verbrandingsmotor wordt benaamd met of AFR (Air-fuel ratio) of Lambda. Deze waarden zijn ondanks een andere factor gewoon gelijk aan elkaar.
Het zit namelijk zo, als je de chemische verbrandingsreactie van een gemiddeld benzine molecuul (de lengtes van de kool-waterstof moleculen binnen benzine verschillen enigzins) met zuurstof pakt, komt hier uit dat er per kilogram brandstof welgeteld 14,7 kilogram lucht nodig is voor de complete verbranding van alle benzine.
Deze 14,7 is beter bekend als de stoichiometrische mengverhouding. Deze verhouding komt overeen met een lambda-waarde van 1.
Indien er minder zuurstof in de motor aanwezig dan benodigd voor de complete verbranding van de ingespoten brandstof, zal een deel van de brandstof niet of slechts deels verbranden. Deze situatie kennen we vanuit de autowereld beter als 'rijk' lopen. Hierbij zal aan de hand van de vergelijking
massa-lucht / massa-brandstof = Ratio AF
Kunnen worden afgeleid dat er minder lucht een lagere AFR waarde ontstaat.
Indien er overmaat lucht aanwezig is, zal er een deel van de ingevoerde lucht onaangetast blijven, wat wij dan weer kennen als 'arm' lopen. Dit is gevaarlijk omdat lucht in de verbrandingskamer werkt als isolator van warmte, zal een groot deel van de verbrandingswarmte langer in de cilinder blijven hangen. Zo zal de temperatuur in de verbrandingskamer gestaag toenemen totdat deze zo hoog is dat het mengsel uit zichzelf gaat verbranden (detonatie) waardoor je gaten in zuigers kunt smelten of je drijfstangen spaghetti kunnen worden.
Indien de motor 'arm' draait zal dat gekenmerkt worden door een AFR van boven de 14,7.
Maar waar zit de grens?
Dat is afhankelijk van de 'last' van de motor. Bij volgas zal het wenselijk zijn om rijk te lopen. Dit rijk lopen zorgt voor een koelend effect op de ingevoerde lucht, om detonatie te voorkomen. Afhankelijk van het toerental zul hier gemiddeld een AFR van rond de 12,0 zien. Dit kan zakken tot 11,0 of wel 10,5, maar alles lager als deze waarden staat de motor wel erg rijk afgesteld (wat een slechte verbranding cq. verzuipen tot gevolg kan hebben).
Als je gewoon lekker aan het cruisen bent op halfgas tot bijna geen gas. Zal de motor vaak iets armer gaan lopen om brandstof te sparen. Zo zul je hier waarden tot ongeveer 15,5 - 16,0 zien. Hoger dat dit moet je toch wel gaan oppassen voor het warmlopen van de motor.
Zoek voor de verbeelding eens op Target Lambda Map, kom je verschillende modellen tegen!
Kort samengevat
- Flink gas + AFR hoger dan circa 12,5- 13,0 = Direct poot van het gas want catastrofe incoming
- Flink gas + AFR tussen 11,0 en 12,0 = Lekker doortrappen
- Weinig gas + AFR hoger dan 16,0 = Erg arm, te weinig brandstof
- Weinig gas + AFR tussen 14,7-15,5 = Lekker doorcruisen
- Weinig gas + AFR lager dan 14,7 = Vaak tanken
