13-08-2023, 09:55
|
Forum Newbee
|
|
|
|
Hoe en wat met koelvloeistof ?
Beste allen,
In mijn Golf CL 1.3 heb ik roze (ik neem aan G12) koelvloeistof zitten.
Sinds ik de golf heb, zit dit er al in en volgens mij heeft destijds de VW garage dit in het koelsysteem gedaan. Nu heb ik gelezen dat voor dit soort oudere auto’s, beter G11 (blauw) kan worden gebruikt aangezien dit zorgt voor een beschermlaag voor de metalen onderdelen. Aangezien deze beschermlaag steeds dikker wordt, moet het koelsysteem dan “regelmatig” worden doorgespoeld. Dus ik heb mij wat verder verdiept in het hoe en wat en kom veel verschillende antwoorden tegen. Over bijvoorbeeld gedestilleerd water gebruiken of niet (maar je hebt ook gewoon bij bijvoorbeeld goedkope winkelketens kant en klaar spul, niet zo duur….) Dat bij het doorspoelen de thermostaat moet worden verwijderd. Of dat je de auto gewoon warm kan laten draaien zodat de thermostaat open gaat voor het goed kunnen doorspoelen. En dat je bij het doorspoelen meteen beter de thermostaat kunt vervangen etc…  .
Nu is mijn vraag:
Kan ik gewoon de roze koelvloeistof laten zitten. Of wordt aangeraden om alles te vervangen voor blauw? En zo ja, hoe kan ik (naast het loshalen van de onderste radiatorslang) ervoor zorgen dat het systeem goed gespoeld is?
Groet, Ben
|