View Single Post
  #747  
Old 25-08-2023, 16:37
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Paar kleine updates:

Het gapende gat in het dashboard waar voorheen de luchtroosters in zaten, heb ik dicht gemaakt met een 2mm aluminium plaat. Hier heb ik vervolgens een degelijke telefoonhouder aan gemonteerd, zodat ik daar mijn rondetijden in de Racechrono app kan aflezen. Tzt komt in dit plaatje nog een OBD schermpje waar ik verschillende parameters, zoals koelvloeistof temperatuur, inlaatspruitstuk temperatuur, turbodruk, etc live kan aflezen




Tijdens de vorige trackday is er 3x de turboslang geploft. Het lijkt erop dat dit een combinatie was van te hoge druk en temperatuur. De temperatuur onder de kap kan hoger zijn dan voorheen, omdat ik 2 gaten naast de radiateur heb dicht gemaakt, om zo meer lucht door de radiateur te krijgen.

De turbodruk was hoger dan normaal, dit was te zien op de onboards. Afsteldruk bij JD Engineering was 1.55bar, maar de manometer in het dashboard zat regelmatig rond 1.7bar met uitschieters richting de 2bar.

Dit heb ik eigenlijk elk jaar en wordt veroorzaakt door de N75 solenoïd. Ik heb deze een keer vervangen na de tuning en toen regelde hij rond 1.2bar. Het lijkt er dus op dat de N75 die er bij JD op zat ook al gaar was. Maar elke trackday werd de turbodruk ietsje hoger. Totdat ik een nieuwe moest monteren ivm te hoge druk. Vervolgens regelde hij weer rond 1.2bar ?

Aangezien die dingen het dus nog geen jaar uithouden bij mij en 88eu kosten bij de dealer, ben ik gaan zoeken naar een alternatief: N75 van AliExpress voor 3eu. Om deze te testen heb ik de golf ontschorst en weer verzekerd, zodat ik weer de openbare weg op mocht. Dit is net even wat fijner dan er pas achter komen tijdens de 20min sessies op het circuit. Heb voor op straat nu ook de Textar remblokken in de Porsche klauwen zitten ipv de dure DS3000's.

De Chinese N75 zit er nu tussen en regelde tijdens de testrit net als een nieuwe, originele rond de 1.2bar. Great succes! Heb meteen 2 extra besteld die mee gaan naar de trackdays in de spareparts kist. Door de preload van de wastegate actuator iets te verhogen kan ik hem rond 1.5bar krijgen en dan is ie weer op JD spec: 314pk/414Nm

Om hem qua geluid streetlegal te maken heb ik een goedkoop uitlaatsysteem gekocht met 3 dempers. Dit zou dan mijn straat-uitlaat worden, maar zoals altijd lopen er bij een project auto de dingen anders. De uitlaat bleek niet te passen...ik dacht dat het een snelle plug&play zou zijn, maar de voorpijp bleek te kort en de middendemper pastte niet ivm de antisurgetank. Dus, de flex er maar in en de einddemper passend gemaakt op de custom 2.5" uitlaatpijp met stukjes pijp van de middendemper en voorpijp...haha.

Het is dus nu een kwestie van wisselen van einddemper/-pijp om hem streetlegal te maken...maar het geluid is nu echt leuk...en de looks ook, waardoor ik het lekker zo laat.










Wat heb ik het rijden op de openbare weg in dit ding gemist zeg! Zelfs met 1.2bar boost blijft het een kanon...accelereren met je dikke teen ipv met je platte voet!


Reply With Quote