2-12-19
Zo, afspraak bij de RDW is gemaakt, ik mag 20 december!
Op dit moment (december 2019) wordt hij gelast, daarna nog wat kleine dingen: andere banden, motor en koplampen afstellen, ventilator voor het raam monteren (de latere Braziliaanse versies hadden geen voorruitventilatie), remmentest en alles nalopen. Hopen dat ik groen licht krijg bij de RDW

kan ie daarna uit elkaar!
20-12-19
Goed, hier mijn verhaal over de kenteken keuring. Dit is nogal een apart verhaal.. S’ochtends aangekomen bij de RDW, natuurlijk eerst melden. Ik moest er vroeg zijn en was de eerste. De keurmeester stond buiten zijn bakkie koffie te drinken en ik gaf hem zijn werkorder die ik mee kreeg bij de balie.. Eerst moest de bus worden gewogen buiten. Vervolgens mocht ik hem op een van de banen rijden.
Ik moest de bus stilzetten vlak voor de smeerput. De keurmeester opent de motorklep, schrijft het motornummer en chassisnummer op zijn werkorder en kijkt eens rond in de motorruimte. Ik wilde 18.2 platen en wist dat je dat van te voren aan moest geven. Tussendoor zegt hij ‘daar kijken we zo even naar’...
Hij staat op, loopt naar de voorkant en checkt de gordels op de voorbank. Loopt vervolgens door naar de cargodeuren en lijkt de bulkhead te checken. Ik dacht nog waar is dat goed voor? Maar goed, hij is de keurmeester dus laat maar..
Ondertussen was er op de baan links een andere auto aangeschoven waar de keurmeester die daarmee bezig was iets niet helemaal snapte. Hij riep ‘mijn’ keurmeester en die ging kijken naar iets in de motorruimte. Ze liepen samen naar een kantoor. Dat duurde een minuut of 20, ik zei nog tegen mn schoonvader die mee was dat ze aardig uitliepen en dat ik nou toch wel benieuwd was..
De keurmeester komt uiteindelijk zijn kantoor uit met een a4. Ik moest de koplampen aanzetten. Ik denk wat is hij nu van plan? Zegt ie ik kijk even of je de europese koplampen hebt.. Huh, apart want dat staat gewoon in het glas dacht ik nog. Zet de lampen maar uit zegt hij. Ik doe ze uit en hij zegt je kan hem opladen. Ik zit helemaal in het proces met mn gedachten dus ik vraag hoe ver (de smeerput op, daar stond ie nog steeds voor namelijk)... Zegt ie nee, op de kar.. Het duurde even voordat dat binnenkwam haha.. ik zeg op de kar? Ja, ik heb er een typegoedkeuring aan gehangen (!) en de platen zijn ook geregeld.. de apk kan je dan later doen, kan je eerst lekker klussen... fijne feestdagen..
Jullie begrijpen dat ik als een klein kind naar huis ging! Wat een topper die man!!

(Een oldtimer invoeren van buiten de EU moet namelijk voldoen aan de regeling permanente eisen van de RDW).
Ik had een kenteken en nu kon het restaureren beginnen!