View Single Post
Old 23-01-2025, 14:11
vwjopie's Avatar
vwjopie vwjopie is offline
Forum junkie

Send a message via MSN to vwjopie

De restauratie van een erfstuk, deel 2.

Zoals jullie in deel 1 hebben kunnen lezen zijn Nathalie en ik bezig met de restauratie van Jamie2.
Nu de wat minder drukke winterperiode in volle gang is en was zijn we zodra we tijd hadden de garage in gedoken om aan Jamie2 te werken.
Als eerste het demontage proces.
Alles uit elkaar schroeven met potjes, label en kratten om alles op te ruimen.
Een lijst om direct te noteren wat er nodig was wat we tegen kwamen wat er kapot of vervangen moest worden.
Het hele demontage proces was erg leuk ik heb al zoveel auto’s uit elkaar gehaald dat je er niet meer van op kijkt als iets erg vast zit of lastig te bereiken is.
Al met al is het een kwestie van schroeven en bouten losdraaien dan komt het vanzelf los, voor Nathalie was dit best wel vrij nieuw maar ze vind het zo leuk om te helpen dat ik de rechter kant deed en Nathalie de linker kant met een beetje hulp en afkijken hoe het moest.

Nathalie met een deur geheel arbo proef op werkslippers.

Dit is echt leuk om dit met je partner te kunnen doen, al moeten sommige partners er niet aan denken die krijgen al ruzie bij alleen de gedachte hahah, bij ons niet gelukkig.
Bij het scheiden van de carrosserie en het chassis was er wel iets meer man kracht nodig dus daar kwam broer lief en de buurman ook even tillen zo stond de carrosserie op steunen en het chassis op de brug.

Natuurlijk ook de motor en de versnellingsbak werden verwijderd met behulp van Ab (Aad zijn broertje) hij vond het ook wel effe leuk om te helpen met Jamie2.

Tijdens het demonteren van alle aanbouw delen van het chassis kwamen we er wel achter dat de bodem serieus rot was en het niet een kwestie van alleen 2 bodem helften vervangen.

Ook bleek de onderzijde van de chassiskop, de onderzijde van de tunnel en de napoleonhoed zijn beste tijd gehad te hebben, deze dus ook maar verwijderd en nieuw besteld.

Nathalie lekker zelf aan de klus met de uitgeboorde puntlassen los hakken.

Nu bleef er weinig van het chassis over, deze is in geheel gedemonteerde staat naar de straler gegaan om vervolgens roest vrij terug te komen, direct op de zaak in een anti roest primer gezet om hem vervolgens weer naar huis te halen waar het lasproces kon gaan beginnen.

Eenmaal thuis hebben we de binnenzijde van het chassis helemaal in de roestwerende primer gezet nu we er toch bij konden was dit een mooie bijkomstigheid.

Nu kon het passen, lassen en slijpen beginnen.
Voor de napoleonhoed had ik vooraf een mal gemaakt zodat ik deze weer op de juiste plaats kon vastlassen zoals waar hij gezeten had voor ik de slijptol er in had gezet.

Er moesten wel eerst wat kleine plaatjes in de tunnel gezet worden voor de hoed er weer op gelast kon worden dus dit dan ook gelijk gedaan.
Nu begon het pasmaken van de onderzijde van de chassiskop en de tunnel deksel, toen dit paste heb ik de tunnel naar de zaak gebracht om hem daar vervolgens te puntlassen, dat scheelde me weer een hoop slijpwerk achteraf tov fluxcore lassen (CO2 lassen zonder gas)

Ook dacht ik even op de zaak de bodemhelften er gelijk aan te lassen, ook daar had ik aan de achterzijde een mal voor gemaakt maar die kwam voor geen meter uit.
Dus of me mal klopte niet of de bodemhelften paste niet goed tegen de tunnel of iets dergelijks.
Dus weer met de tunnel naar huis, daar hebben we de carrosserie op de bodem gezet en kwamen we er achter dat het inderdaad de nieuwe bodemhelften waren die aangepast moesten worden.
Zo gezegd zo gedaan middels slijp en zaagwerk kwam er schot in de zaak, zo paste alle bouten weer op zijn plek waarmee de bodem aan de carrosserie vast kwam.

Nu kon de bodem dus afgelast gaan worden en verder afgewerkt met wat kleine nog te lassen puntjes.

De bodem is nu kwa laswerk geheel klaar, inmiddels staat hij nu weer bij de straler.
Hij wordt nu aan de buitenzijde opnieuw gestraald om vervolgens geschoepeerd te worden, dit is een proces waarbij het metaal door een zink aluminium laag beschermd wordt tegen roesten.
Al met al hebben we leuk ons best gedaan de afgelopen periode.
Natuurlijk gaan we niet stil zitten en gaan we vrolijk verder met de volgende ronde.
Tot de volgende Keverwereld Kevervrienden.
Groetjes Johan en Nathalie

Sold Golf 1 LS 1.8 DX 1981
Reply With Quote