Een tijd geleden merkte ik dat de Audi misfires had. Na een bougie, bobine wissel bleef VAGCOM cil. 3 aangeven. Op dat moment te weinig tijd om er echt verder naar te kijken. Langzaam begon hij ook naar olie te stinken en de misfires werden erger, cil. 1 melde zich ook. Dan wordt de zoektocht in ieder geval snel kleiner.
Met de camera de kop in om zo falende klepseals vast te stellen.
Het zat handig genoeg enkel aan de inlaat kant. Dan hoeft de hele distributie niet los en kom je er langs boven ook wel bij.
Bij het loshalen werd vastgesteld dat alle (Victor Reins)klepseals opgezwollen waren. Jammer dat zelfs die simpele kleine dingen ook niet meer tegen olie en/of ethanol kunnen. Op dat moment werd het even vervangen voor een Elring setje maar ergens voelde dat toch niet echt als een oplossing voor de lange termijn.
Echter bij deze montage zijn er fouten gemaakt en resultaat zijn enkele kromme kleppen. Oorzaak ook niet heel duidelijk welke stap nu echt fout was. Maakt verder niet heel veel uit nu.
Nu kan dan alsnog de hele kop er af om het goed te doen.
- 12 nieuwe inlaat kleppen
- 2 nieuwe +1mm Supertech uitlaat kleppen.
- 20 Klepstoters nieuw
- Klepseals vervangen voor de bruine variant(Ja, er is gewoon een oplossing)
- Nieuw loopwiel en Gates T306
Om al dat werk niet zomaar uit te voeren zonder echt te verbeteren steken we deze keer een Catcams (1013668) nokkenas set erin. Die was nog origineel en dat kon echt niet meer. Daarbuiten de inlaat ook eens laten poederlakken en nu CNC injector pockets erin ter voorbereiding van de 1000cc injectoren.
En zo eindigen we weer met een uitgebreid onderhoudsbeurtje.
Ik heb ook nieuwe ruitenwissers
