View Single Post
Old 02-05-2025, 16:10
Scully Scully is offline
Postwhore

Nog een kleine toevoeging op het voorgaande verhaal.

Ik verdacht de terugslagklep in het kettingdeksel ervan dat deze zijn werk niet goed deed. In eerste instantie was mij opgevallen dat die los zat, maar deze wordt ingeklemd door de soort van banjobout die ervoor zit.

Toen dacht ik dat het nog een restrictie zou kunnen zijn, terwijl het probleem misschien wel ergens anders lag, maar ik wou dit in ieder geval testen. Dus ik heb het kettingdeksel zonder de terugslagklep gemonteerd, helaas zonder resultaat.

De originele sensor zat aardig wat metaalslijpsel aan, dus ik had goede hoop dat dit het probleem was.

Ook niet. Deze heb ik schoon gemaakt, en voor de zekerheid ook maar vervangen.

Hier nog een detailfoto, waar te zien is dat de 3 olieringen mooi op hun plek zitten, en dus ook geen oorzaak is.

Toen heb ik de motor nog koud en warm getest, en hier kwam wel wat interessants naar voren.

Bij koude motor, 58 graden, is de aansturing gewoon strak.

Bij iets warmere motor, 78 graden (dus nog voordat de thermostaat van de oliekoeler open gaat) begin ik afwijking te zien.

Dit geeft voor mij aan dat ik het in de olie moet zoeken. Ook heb ik zo'n beetje alles gechecked en vervangen wat gerelateerd is aan de nokkenasverstelling.
Mijn idee is dat de nieuwe nokkenas in de oude cilinderkop wellicht voor wat meer oliedruk verlies zorgt. Ook al zagen de lagerbokken er best goed uit. Dit samen met iets anders wat al voor wat oliedruk verlies had gezorgd, zou er voor kunnen zorgen dat mijn verstelling niet goed werkt. Wat denken jullie?

Dan nog een klein zij probleempje.
Mijn niveaumeter van de benzinetank ging bij elke keer gasgeven echt alle kanten op. Ik heb de module een tijdje terug al vervangen, dus dacht aan de vlotter zelf. Ik heb deze vervangen, samen met het schuifcontact. Hopelijk lost dit het op.

Op de nieuwere is minder slijtage te zien, dus hopelijk lost dit het op.