Nu maar eens aan het meten en beredeneren gegaan. Ik ben geen voorstander van het lukraak verwisselen van sensoren ed, ik begrijp het liever, en hoop dan een oplossing te vinden.
Om mijn voorgaande vragen wat meer inhoud te geven een beschrijving van wat ik heb gedaan:
1. Controle van de "closed loop"-werking van de KE-Jetronic:
Hiervoor heb ik de stekker van de drukcorrector (dat plastic doosje aan de zijkant van de spinnekop) afgehaald, en dat weer aangesloten met een multimeter ertussen. Bij contact met ie 10 mA. Dit is correct. Na het starten loopt de waarde snel op naar 20 mA. Dit is geen goede waarde, maar geeft wel aan dat de computer het mengsel rijker af probeert te stellen.
2. Controle van de koelvloeistofsensor:
Deze is van het type "negatieve temp. coëfficiënt", oftwel minder weerstand bij hogere temperaturen. Ik meet hier 460 ohm bij een graad of 60 - 70, wat ongeveer moet kloppen. De weerstand loopt ook op, bij een afkoelende motor.
3. Controle van de computer/ed
De stekker van de koelvloeistofsensor afgehaald, en de stekker vervolgens gebrugd (kortgesloten). Doordat er dan geen weerstand meer gemeten wordt, denkt de computer dat de motor warm is. Vervolgens het losse stekkertje van de lambdasensor afgehaald en de meetopstelling als in punt 1 weer geïnstalleerd. Bij starten geeft dat een waarde van 10 mA, en als vervolgens het losse stekkertje van de lambda met de massa verbonden wordt loopt het in enkele seconden op naar 20 mA. De motor gaat hier merkbaar beter van lopen.
4. Tussentijdse conclusie:
De computer doet het, en stuurt de drukregelaar inderdaad aan. Echter loopt de motor dusdanig arm, dat de range van het bijstellen niet voldoende is. Doordat de motor arm loopt, wordt hij ook warmer dan normaal.
5. Stationairklep.
De ISV (dat stappenmotording) doormeten. Deze functioneert niet bij mij. Ten eerste de stekker eraf gehaald, contact ingeschakeld, en vervolgens gemeten aan de stekker: Tussen middelste contactpunt en massa zou accuspanning moeten staan, echter is 0 V. Tussen middelste en buitenste contactpunten zou 1 a 2 volt minder dan de accuspanning moeten staan, echter ook 0 V. Bij metingen aan de ISV zelf: Weerstand tussen de middelste en de buitenste connectoren moet gering zijn: Is 12,5 en 13,5 Ohm. Dat lijkt me gering genoeg.
De ISV zou aangestuurd moeten worden door de thermoswitch. Er loopt dan ook een roodzwart draadje van de ISV, langs (niet door!) de computer, naar de thermoswitch. Echter de weerstand over dit draadje is oneindig.
Conclusie: Draadbreuk? Van alle 3 de draadjes?
6. Gasklepmicroschakelaars controleren.
Bij volgas en gesloten gasklep moeten de schakelaars contact verbreken cq openen. De stekker aan het gasklephuis losgenomen, en weerstand gemeten. Bij gesloten tussen bovenste en middelste oneindige weerstand, en tussen onderste en middelste 0 Ohm, bij volledig geopende gasklep andersom.
Dit klopt wel met de werking, alleen het zou volgens de Heynes precies andersom moeten zijn...???
Verder ben ik nog niet gekomen. Wel even aan de verrijkingsinbus lopen draaien, waarna de motor duidelijk beter (en wat minder warm!) liep. Vervolgens CO laten controleren, die was niet best. Teruggeschroefd tot lambda=1,020 maar toen liep ie weer warm en slecht. De responsie op het gaspedaal is ook slecht.
Morgen weer verder kloten, maar zou het kunnen dat de distributieriem een tandje verkeerd staat? De ontsteking is eigenlijk ook al maximaal verdraaid, dat zou dan wel een verklaring zijn...
Ik hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft...