View Single Post
Old 05-08-2005, 19:10
wannabay's Avatar
wannabay wannabay is offline
VW Enthousiast

Zo, de buit is binnen.

De bus staat voor de deur. Nu alleen nog langs de RDW en dan een kenteken erop.

Zoals al eerder gezegd is door jullie is het ex/importeren naar Nederland geen probleem. Je moet alleen even weten wat je moet doen.

Het makkelijkste is een auto kopen met TÜV, tenminste, wanneer jezelf wil gaan rijden. Anders zet je de wagen op een ambulance of oprijwagen en rijdt naar Nederland. En dan telt het verhaaltje hieronder niet

Okee wat heb je nodig en wat moet je doen:
1. geldig legitimatie bewijs
2. tijdelijke exportverzekering
3. de papieren van de auto
4. geld
5. tijdelijk kenteken

Allereerst ga je een auto kopen (met TÜV), en met de originele papieren op ga je pad om dan een verzekering regelen, dat kan bij de ADAC of in de buurt van de Kraftfahrts Amt / Zulassungsstelle is er altijd een "winkel" die kentekenplaten verkoopt.Dat kost voor een bus voor twee weken 80 euro (personenauto's minder). Zo'n winkeltje is vaak goedkoper dan de ADAC en helemaal als je daar dan ook de platen koopt. Kan je als het een goed Hollander betaamt om korting vragen.

Met die verzekering, autopapieren (de KFZ brief en de Schein brief), oude kentekenplaten (al zijn die er nog) ga je naar de Zulassungsstelle. Tip van de dag: wees vroeg aanwezig. Ze zijn alleen van 08.00 tot 12.00 uur open. En het kan druk zijn. De procedure duurt ongeveer een half uur. Ze controleren de papieren, stellen de auto op jouw naam en rekenen met je af +/- 45 euro. Dan krijg je een papiertje mee met het kenteken. Die ga je dan kopen bij dat kentekenplaten winkeltje en koopt twee platen ( 20/25 euro).

Met deze onder je arm ga je weer terug naar de Zulassungsstelle en de papierhandel wordt verder afgewerkt. Dan wordt verzocht om de platen erop zetten en volgt de "keuring". In mijn geval was het even kijken naar het chassisnummer. Dat klopte en ik kreeg een prettige reis toegewenst. Oja, in mijn geval stond de bus al op het terrein van de Stelle. Wanneer de auto ergens anders staat zal je deze eerst moeten halen. En dan voorrijden bij de Stelle.

Mocht ik iets vergeten zijn of er is iets onduidelijk, laat het me weten. Dan pas ik het aan.

Het genieten kan beginnen. O nee, dat was gisteren al. 550 kilometer in de bus naar huis.

@Stufenheckfahrer, De Dreifachs Karte is gewoon de verzekering. Die bestaat namelijk uit drie delen. Een geel, blauw en groen gedeelte. Dûh,het leven kan simpel zijn.
Reply With Quote