Thread: Syncro Project
View Single Post
Old 06-08-2005, 18:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Syncro is hooguit 2 wiel aangedreven.
Hoe gek het ook klinkt.
Je hebt geen mogelijkheid tot sperren van de voor en achter as.
Dus 4x4 wordt het never nooit.

Deze mag je ff voor mij uitleggen

de setting is:

voor-diff
|
versnellingsbak
|
visco
|
|
achter-diff

Differentieel zorgt voor verdeling links rechts. In het allerslechtste geval een verdeling van 100-0, maar dan slipt 1 wiel door. Dus onder normale omstandigheden 2 wielen aangedreven. Vanuit achterdiff en v-bak loopt er een cardan naar de visco. De achterwielen lopen mee met de voorwielen. Uitgaand van geen slip bij de voorwielen lopen ze dus net zo hard. Doordat beide cardanassen even hard lopen wordt er geen kracht overgebracht van voor naar achter. Echter, op het moment dat voor harder draait dan achter(dus slip, hetgeen niet betekend dat de wielen doordraaien, dit kan ook al deelslip zijn), is er een verschil in rotatie-snelheid van beide cardanassen. Op dit moment wordt de visco vloeistof warm en zal zorgen dat de langzaamdraaiende as gekoppeld wordt aan de sneller draaiende as. Of in mijn voorbeeld voor aan achter. Op dat moment wordt het achterdifferentieel ook aangedreven en heb je dus 4 wiel-aandrijving.

Als ik mijn syncro in het grind zet en ik trek vol op, dan draaien de voorwielen kortstondig door om binnen een seconde te stoppen met spinnen waarna ook de achterwielen aangedreven worden.

Dus ik vraag me af hoe je er bij komt dat een syncro slechts 2 wiel aangedreven kan zijn?