Dat kan op een blok als die van jou nogal eens heel erg veel uitmaken, vandaar de vraag. Nu is timing bij een type 1 toch wel anders dan voor een type 4 (waar ik wat meer in thuis ben), maar sommige dingen zijn redelijk algemeen gelukkig.
Svp niet meer zonder luchtfilters rijden hoor: zonde van je motor en het scheelt niet eens een halve pk denk ik als je K&N filters hebt...
Haha, leuk te lezen dat je dat idd al opgevallen is. Dat hoopte ik al.
[edit]De 36mm venturis zijn denk ik erg goed op een 2 liter fors getunde type 1 motor zoals die van jou. Lekker zo laten en zeker geen 32 erin doen. Hooguit zou je 34 kunnen overwegen als je een echt accelearatiegat houdt tot 4000 toeren, maar voorlopig zou ik het nog niet eens overwegen
Tot zo'n 2500-3000 toeren lopen de webers toch voornamelijk op de stationairsproeier, dus als je daaronder wat wilt doen, zou je de stat.sproeier nog eens 1 tandje groter kunnen proberen (60) maar ik denk niet dat dat hoeft op een 2 liter. Eerst maar eens kijken naar de ontsteking?[end edit]
Ja, weet het; ik heb er zelf ook inlaatgeluid demperboxen voor gemaakt. Centraal is niet helemaal nodig. Een slimme omkapping kan ook een wereld van verschil maken, kost niks behalve wat plaatstaal en hoeft ook geen vermogen te kosten. Het ontwerp is wel ff belangrijk om ook echt geluid kwijt te raken.
YES!! Die moet er wel op natuurlijk :biggrin: Ga je nog naar Rosmalen? De Vari heb ik nu stilgezet om te gaan schuren en 'strak' maken, dus ik rij nu wel ff met de 412, maar dat mag de pret niet drukken.
Hehe, nou, eigenlijk niet, maar stiekum toch wel: heb namelijk via via een set weliswaar gebruikte, maar zeer bruikbare en in mijn ogen supercoole 97mm Alu/Nikasils (oettinger/mahle zeer waarschijnlijk) cylinder en zuigers gekocht: die passen dus fluitend op de originele wbx stud spacing en schoven ook zo verder uitdraaien in mijn Limbach kopjes :biggrin:
Die cylinders zijn met de destijds geleverde mahle zuigers gedacht voor een 82 slag, maar ik zag al dat de zuigerpen niet heel erg hoog zit, dus zou je met andere zuigers zelfs nog wat slag kunnen winnen (86mm ?), Het carter is er iig breed genoeg voor
Wat de cylinderinhoud van zo'n 'type 1- achtige' motor dan wordt kun je zelf wel uitrekenen denk ik, maar (meer dan) groot genoeg voor die kopjes iig.
Aan de andere kant zou je met de originele 76mm slag mooi een laag compressie turbo blokje kunnen maken. Ideeen genoeg zo je ziet.
Als ik wat foto's heb, zal ik in het oxyboxertopic op keversite wel even updaten.
Greets,
Walter[/QUOTE]
Oxy's hebben zeeeeeer mijn interesse :biggrin: maar waterboxers ook
Lees al tijden de forums op het "shoptalk". Heb in het verleden een 1.9 waterboxer ponton gemaakt en wil nu een variant met 2.1 waterboxer op gas bouwen (2.1 wel een beetje aanpassen van 112pk naar ca. 150/160pk)
Zal me eens verdiepen in de ontsteking van mijn ponton hoe die staat etc. Heb er nu een 009 opzitten met een elektronisch binnenwerk van compu-fire.
Aan wat voor vervroeging/voor onsteking moet ik denken?
Met betrekking tot het luchtfilter verhaal was het gewoon om ff te proberen zonder luchtfilters........ puur ff op de strip not in real life
luchtfilterbakken ga ik ook eerst zelf ff een eenvoudig maken, kan ook een centraal luchtfilter lenen van een vriend van mij om te kijken wat het doet voor geluid enzo.
Als het allemaal een beetje meezit ga ik zeker ff naar Rosmalen (thuis wedstrijd vanuit Tilburg). Ben wel benieuwd naar je 412!
Mycha