View Single Post
Old 07-09-2005, 10:12
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Mychatype3
Ik heb gister Ron nog ff gesproken...... ontsteking staat nu op 10 graden voor!! "we" denken dat de ontsteking niet in orde is... of de compu-fire is niet goed. Het is namelijk net of ie niet goed genoeg vervroegd

Groet mycha

Ik denk dat 'we' het wel eens zijn daarover Vandaar dat ik er ook naar vroeg hoe je onsteking stond. Was die Compufire ff vergeten... Er zijn er meer die met die module problemen hebben (gehad). Schijnt ook dat je bij sommige ervan een stuk van de module behuizing moet vijlen om hem erin te laten passen. Check dus zeker ff of-ie niet aanloopt ergens als je het blok ronddraait.

Wel grappig dat je noemt dat de onsteking 'op 10 graden voor' staat. Zo stellen inderdaad velen hun onsteking af; op de vooronsteking alleen, maar wie rijdt er nu alleen maar stationair??
Wat ik maar wil zeggen is dat op de vooronstekling alleen afstellen bij een getunde motor totaal niet interessant is! Wat je wil weten is op hoeveel de onsteking staat bij je maximale vervroeging. Daarom vroeg ik ook heel specifiek daarnaar (zie vorige post).
En nee, niet alle 009's hebben dezelfde mate van vervroeging; dus er gewoon 20 graden bij optellen kan wel, maar geeft forse onnauwkeurigheid; iets wat je je met een fors getuned blok niet kan permiteren. Ik heb 009's gezien die met verschillen zo groot als 19-24 krukasgraden vervroegen. De 009's staan niet altijd bekend om hun kwaliteit en dat blijkt (soms) als je wat gaat meten. Doordat de verdeler met halve snelheid draait, vervroegt de verdeler dus maar 10-12 graden en dat lijkt redelijk nauwkeurig, maar zoals gezegd door de 2:1 overbrenging wordt elke onnauwkeurigheid daarin dus met factor 2 vergroot! Vandaar het belang van een kwaliteitsstroomverdeler.
Het is dus interessant om de maximale vervroeging te weten (dus vanaf ca. 3000-3500 toeren): je weet - met de statonair vervroeging in je achterhoofd - dan hoeveel jouw 009 zelf vervroegt aan de krukas en dus ook of dat misschien niet teveel of te weinig is.
Je max vermogen haal je natuurlijk altijd (ver) boven de 3500 tpm, niet bij stationair dus ik stel het tijdstip van een getunde motor altijd boven dat toerental af. Helaas kan je aan de curve zelf bij een 009 ook niks veranderen, dus afstellen op/boven 3500 tpm is het enige wat je zinnigerwijs kan doen. Wat er dan stationair 'overblijft' is dus leuk om te weten, maar minder belangrijk.
Gelukkig (of helaas eigenlijk) heeft de 009 geen vacuum, dus je kunt gewoon onbelast achter de auto makkelijk de max vervroeging bepalen met je stroboscoopie Ben benieuwd.
Misschien zie je dan ook wel meteen dat het ontstekingstijdtip gaan zwabberen of de totale vervroeging niet haalt: dan weet je weteen waar je de fout moet zoeken Je kan natuurlijk ook meteen ff de puntjes terugzetten en kijken of dat verschil maakt (en wat-ie dan max vervroegt)

Groeten,
Walter
Reply With Quote