View Single Post
Old 26-09-2005, 12:26
Brazen's Avatar
Brazen Brazen is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Brazen

telegraaf.nl

Aandacht voor Hazes overdreven

AMSTERDAM - Dat er een jaar na diens dood zo veel media-aandacht is voor André Hazes, vinden deelnemers aan de Stelling van de Dag overdreven. Zelfs 53% van de Hazes-fans vindt de belangstelling voor hun idool wat overtrokken. " Zijn muziek moet blijven voortbestaan, maar de aandacht voor alles wat er in zijn naam gebeurt is overtrokken." De meeste lezers wijzen met een beschuldigende vinger naar weduwe Rachel: "Maarten van Roozendaal zei het al eens: als André nog zou leven,

zou 'Zij verdient aan mij' zijn nieuwe lijflied zijn." :biggrin:

84% van de lezers stelt dan ook dat Rachel de dood van haar man exploiteert, al is er ook begrip voor. "Natuurlijk verdient Rachel aardig aan Drés dood, maar geef haar eens ongelijk. Ze heeft het al moeilijk genoeg gehad." Eenderde van de respondenten vindt dat Hazes van grote betekenis is geweest voor de Nederlandse cultuur. Deze lezer is het daar duidelijk niet mee eens: "Zo bijzonder was hij nou ook weer niet. Als Hazes het boegbeeld is van het Nederlandse culturele leven, is het voor mij tijd te emigreren." 44% van de ondervraagden is het eens met de stelling dat André Hazes geliefd was bij alle lagen van de bevolking. Uit het lezersonderzoek blijkt echter dat Hazes meer fans heeft onder lager opgeleiden dan onder mensen met een wetenschappelijke opleiding. Toch kan 73% van de ondervraagden, ongeacht opleiding, van twee of meer Hazes-liedjes het refrein meezingen.

'De Vlieger' is verreweg het populairste lied, gevolgd door 'Zij gelooft in mij', 'Geef mij nu je angst' en 'Een beetje verliefd'. Bij ruim een kwart van de lezers is Hazes volkszanger nummer één. "Dat zal bij mij altijd zo blijven", meent een fan. Frans Bauer staat bij twintig procent op de eerste plaats, 19% geeft de voorkeur aan Johnny Jordaan. Met de opvatting dat niemand André Hazes kan evenaren, is 60% van de respondenten het niet eens. "Hij was een straalbezopen, over het paard getilde, middelmatige zanger", zegt een lezer. Een ander zegt daarover: "Hij kon eigenlijk niet zingen en maakte kinderlijke teksten. Toch heb ik heel veel leuke Hazes-feestjes meegemaakt. Gelukkig zijn ook andere zangers in staat om die sfeer te creëren." Vooral door zijn overmatig drankgebruik vinden veel lezers het verkeerd dat Hazes aanbeden wordt. "Een standbeeld voor een alcoholist, dat kan alleen in Nederland. " Anderen verwijzen naar de eergisteren overleden Joop Doderer. " Die man kon tenminste wat. Een herdenkingsgala voor hem zou veel meer op zijn plaats zijn." 57% van de lezers vindt Hazes een echte volksheld. Toch vindt slechts een op de drie de zanger een sympathieke man, eenzelfde aantal vindt de zanger onsympathiek. 25% van de respondenten noemt zich fan van Hazes. Enkele van hun uitspraken: "Zijn repertoire, stem en voordracht ontroeren me tot in mijn tenen. Als ik hem hoor, ben ik er trots op Nederlander te zijn." "H6 = God." "Hij is onbetwist de grootste Nederlandse artiest aller tijden, die de gevoelens in zijn liedjes schitterend kon overbrengen." Arnoud Breitbarth

;ww aandurven, tarten; ~it out er zich brutaal doorheen slaan, stijf en strak volhouden
Reply With Quote