Ja wat is het nou ??
Telegraaf
'Luchtje aan ANWB-test'
Goedkope Chinese suv toch veilig
door Martijn Koolhoven
AMSTERDAM - De crashtest van de ANWB en zijn Duitse zusterorganisatie ADAC, waarbij de goedkope Chinese suv Landwind door de mangel werd gehaald, is plotseling in een heel ander daglicht komen te staan. Het Duitse keuringsinstituut TÜV komt met tegengestelde resultaten.
Terwijl de Duitse ADAC en de ANWB stellen dat de Chinese terreinwagen levensgevaarlijk is en dat in geen twintig jaar een auto zo slecht uit de crashtest is gekomen, presenteert TÜV (zeg maar de Duitse TNO) vandaag een crashtest waarbij de auto een ruime voldoende scoort.
"Luchtje aan ANWB- test"
Volgens het Chinese bedrijf Jianling Motor Company zit er een luchtje aan de test van de ANWB en de ADAC waarbij de door hun geproduceerde jeep Landwind als levensgevaarlijk werd bestempeld.
Volgens het Chinese bedrijf kan niet worden uitgesloten dat de ANWB en zijn Duitse zusterorganisatie ADAC zich voor het karretje hebben laten spannen van de machtige Duitse autolobby, die wellicht een manier had gevonden om de Chinese concurrent van de markt te weren.
Daarom liet Jianling Motor Company een eigen test, die voldoet aan de EU-normen, uitvoeren door het Duitse keuringsinstituut TÜV. De resultaten hiervan werden gisteren bekend en zijn volledig tegengesteld aan het catastrofale resultaat van de ADAC/ANWB-test, naar aanleiding waarvan het Europees Parlement aankondigde zo snel mogelijk de Chinese Landwind-auto's uit de Europese Unie te weren. Dit omdat bleek dat een aanrijding bij lage snelheid al fataal zou kunnen zijn voor de bestuurder. Ook Landwind-importeur Peter Bijvelds vindt het wel heel toevallig dat de resultaten van de crashtest van de ADAC/ANWB aan de vooravond van de grote autoshow in Frankfurt, waar de goedkope Chinese 4X4 zijn officiële introductie beleefde, plotseling naar buiten kwamen. Ook noemt hij het vreemd dat de fabrikant geen inzage heeft gekregen in de testresultaten van de gewraakte test, terwijl dat wel gebruikelijk is, juist om er lering uit te trekken.
Bijvelds zegt "heel blij" te zijn met de resultaten van de TÜV-test. De Landwind gaat voor zo'n 17.000 euro over de toonbank en het zal moeten blijken wie gelijk heeft met betrekking tot de kwaliteit van het voertuig: ADAC/ANWB of de TÜV. De ANWB zegt in een reactie eerst de resultaten van de TÜV-test te gaan bestuderen voordat verdere stappen worden ondernomen.
In een reactie bevestigt ANWB-woordvoerder Ad Vonk dat haar test, uitgevoerd met zusterorganisatie ADAC, geen "Euro-NCAP-test" was, maar wel een crashtest uitgevoerd conform de eisen die hieraan worden gesteld. " De afzender was alleen een andere." Straks zal moeten blijken wie gelijk heeft, de ADAC/ANWB of de TÜV. Het klopt dat de ANWB weigert het eigen testrapport ter beschikking te stellen aan de importeur en fabrikant van Landwind. "Maar er ligt een brief klaar waarin hen wordt uitgenodigd om het testrapport te komen inzien en te bespreken," aldus de zegsman. De verdenking dat de ADAC en ANWB zich voor het karretje van de Duitse autoindustrie heeft laten spannen, werpt de zegsman verre van zich. " De ANWB is juist zéér geïnteresseerd in goedkope auto's, ze zijn ook interessant voor de consument. Maar ze moeten wel veilig zijn en daar was deze test voor bedoeld. Het is jammer dat deze auto door de mand is gevallen. "