View Single Post
  #5  
Old 18-10-2005, 13:41
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Case closed.

Of je een draagarm nu wel of niet volledig mee telt: de bijdrage is in ieder geval kleiner dan bijvoorbeeld de remschijf: Die telt 'vol' mee in onafgeveerd gewicht.

Hoe je de bijdrage van een draagarm kunt berekenen: das lastig zat...deels veert ie mee, deels niet.

wat verder geld; hoe lager het onafgeveerde gewicht, hoe beter het wegcontact mogelijk bewaard kan blijven: Denk even in het extreme: Een wiel van 500 kilo dat tegen een bultje klapt: 1) kost een hoop energie om t soepel op te laten veren: meer door dreunen van hobbels in de koets 2) nog meer moeite om t (als t eenmaal omhoog gaat) weer naar beneden te duwen om 't wegdek te blijven volgen: 2x zoveel ongeveer .. Een Wiel van 0,5 kilo veert makkelijker omhoog, is makkelijk in z'n beweging te stoppen en te laten dalen.




Je ziet bij verschillende merken verschillende oplossingen, sommige duur, sommige simpel.

- Remschijven aan het differentieel ipv aan het wiel (jag)
- schokdempers liggend op de koets ipv aan de 'poot' (F1)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote