Het beste en gemakkelijkste? Ombouwen naar G40 specificatie.
Heb ergens een artikel over een vergelijking in remweg tussen verschillende auto's begin jaren 90. Polo 2F G40 kwam als beste uit de test (in zijn klasse), zelfs beter als vele sportwagens.
Voor 2F G40 geldt:
- hoofdremcylinder bij alle gelijk die met bekrachtiger uitgerust zijn.
- bekrachtiger gelijk voor PY (=G40), MN, 1W (diesel) en 3F
- wielremcylinders achter alle gelijk (19,05mm)
- remkrachtregelaar op achteras (bij 2f standaard? )
- 239x20mm geventileerd aan de voorzijde.
- voorzijde VW II klauwen, zitten op 1001 VW en Audi jaren 80/90 en niewer. Te herkennen aan VW II op zijkant ingegoten.
- originele (niet G40) remzadels voorzijde kun je met VW II klauwen combineren, alhoewel er wel verschil met de G40 zadels is. (en die zijn ook weer gelijk aan tig VW/Audi)
Groter kan ook best uit de Lego-doos:
- klauwen en zadels van een Scirocco 2 16V, deze passen zo op de polo veerpoot (zadels van een Golf oid passen niet op de polo veerpoot!, klauwen wel.)
Dan heb je 256x20 geventileerd, schijven en blokken ook van de scirocco nemen.
- evt. kun je dan een grotere hoofdremcylinder monteren, bijv. van late Golf 2 16V (maar zit ook weer in tig VW/Audi, even zoeken in de ATE catalogus online) onderdeelnummer 357 611 019B

- evt. achter naar schijven, dit is Plug&play op de handremkabels na.
Bedenk wel dat het hele remsysteem in goede staat moet zijn wil het allemaal lekker remmen. Dus geen "G40" remmen aan de voorzijde monteren als achter de wielremcylinders lek zijn (en dat zijn ze vaak!). Dat remt het alsnog niks beter.
En remkrachtregelaar bij achteras opnieuw afstellen na verlaging.