
14-11-2005, 16:12
|
 |
Forum junkie
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,660
|
|
Quote:
Originally Posted by Fred
Heel simpel eigenlijk, voorheen met lijn of roterende pompen voor de dieselinspuiting had elke verstuiver een aparte toevoerleiding. Met een commonrail systeem is er één leiding die onder druk staat, waarbij dan de verstuivers (veelal) electrisch worden aangestuurd. Bij de meer *reguliere* systemen openden de verstuivers op druk van de brandstof.
Een commonrail systeem werkt over het algemeen met zeer hoge drukken, waarbij 1300 bar of meer geen uitzondering zijn.....voordeel van dergelijke hoge drukken is dat de inspuiting (verstuiving) beter verloopt en er meer vermogen en minder vervuiling ontstaat
|
Commonrail injectoren worden altijd electrisch aangestuurd.Dit gebeurt met een voltage van om en nabij de 70 tot 150Volt.
Binnen de commonrail systemen heb je een paar verschillen,er zijn fabrikantien die met een mechanische aanzuigpomp werken en je hebt fabrikantien die werken met een electrische pomp in de tank.
Verder zit er op de common rail (= hoge druk gallerij) een sensor waar drie draden aan zitten Plus,middelste is signaal en dan nog een massa.
Het signaal start met contact aan bij 0,5Volt gelijkspanning en moet tijdens het starten oplopen naar de 1 á 1,2Volt anders gaat de ECU de injectoren niet aansturen.
Tevens kun je ook nog een sensor met twee draden aan treffen op de rail en die dient dan als over druk beveiliging.
Commonrail diesel systemen maken altijd gebruik van een nokkenaspostiesensor.Met dit signaal is een postiesignaal bepaald de computer welke injector er in moet spuiten.De software is zover en de mechanica is ook al zover dat 4 inspuitingen per arbeidsslag mogelijk zijn.
|