View Single Post
Old 02-01-2006, 13:46
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Ronny
Hmm, probleem wordt alleen maar groter. Op de rand van de stroomverdeler staat inderdaad een inkerving. Alleen tijdens het instellen kwam ik erachter dat de rotor nog steeds los kan draaien zonder dat de krukas draait.

Ik heb de stroomverdeler helemaal losgehaald. Aan de onderkant zitten 2 nokjes die een klein beetje zijn afgesleten. Ik vermoed dat de nokjes niet goed in de ring (dat ding wat in de schacht zit met de openingen voor de nokjes) steken en dat daardoor de rotor bij de minste weerstand stil blijft staan. Ik heb de lengte van de schacht opgemeten en het blijkt inderdaad dat de nokjes van de stroomverdeler nooit in de openingen in de ring zitten.

Wat nu? Kan het zijn dat de ring gezakt is? Dat er in het carter ergens een ring is losgeschoten. En hoe zou je dat dan kunnen uitzoeken en weer vastmaken?

Grt,
Ronny

Er zitten in de rand van de verdeler als het goed is 2 inkepingen. De brede is bedoeld om de verdelerkap in de goede positie er op te kunnen klikken. De smallere is om de eerste cilinder aan te duiden.

De eerste cilinder is idd vanaf de (poulie gezien) degene rechtsachter, de cilindernummers kun je ook in de cilinderbeplating zien bij je bougiegaten.

De nokjes onderaan je verdeleras zitten niet in het midden..... de makkelijkste manier om je verdeler er goed in te krijgen is de rotor te draaien als je je hele ontsteking in het blok duwt. Op deze manier merk je vanzelf dat de verdeler wel in de onderliggende as valt en je hem niet meer kunt verdraaien.
Uiteraard is de ontsteking helemaal ontregeld en zul je dus 1. de puntjes af moeten stellen en 2. de ontstekingshoek. (1. met voelermaatje, afstand 0,4mm en 2. de hoekafstand ligt aan wat voor blok je hebt, ff opzoeken dus).

Mocht je de rotor nog steeds kunnen draaien dan is het binnenwerk van deze rotor misschien kapot, er hoort een stalen plaatje in te zitten die in de verdeleras valt. dit kun je beter als eerste controleren door de as aan de onderkant vast te houden en aan de rotor te draaien en dat kan natuurlijk alleen als de ontsteking niet in het blok zit.

Succes!