03-01-2006, 08:37
|
 |
Married to PC
|
|
|
|
Quote:
De dealer constateerde echter, dat de turbo lekt. Er zat ook olie in de turboslang, waardoor deze van binnenuit zacht en poreus was geworden en daardoor enorm uitzet bij gas geven. Wie heeft er ervaring met een lekkende turbo? Ligt zoiets aan de turbo zelf of aan een pakking?
Is het verstandig tegelijk de pompverstuivers te laten nakijken en de uitlaat op roet te laten controleren (bij het motorblok) ? En waar moet ik nog meer op letten, voordat ik financieel uitgekleed wordt?
|
Turbo's kunnen OLIE gaan lekken via het door olie gesmeerde asje. Dat door de gelekte olie de slangen poreus of in iedergeval 'zacht' worden lijkt mij ook geen fabeltje: zie carterontluchtingsslangen: Dat zijn 'speciale' oliebestendige slangen, die na 15 jaar toch gewoon compleet verrot zijn.. Dat de turbo-slangen in relatief korte tijd (dus geen 15 jaar) toch aangetast kunnen worden is ook 'normaal': Ik heb koelwaterslangen gezien die helemaal vergaan waren van binnen, doordat er een maand of 2 olie bij het koelwater zat: koelslang is niet oliebestendig en vergaat dus erg snel.
MAAR:
Ik zou me vooral concentreren op t oplossen van de problemen: Olie hoort een turbo niet te lekken (of althans: niet zoveel dat het echt opvalt), maar pompverstuivers en uitlaat op roet controleren: beetje overdone: Ok, de auto rookte wel, maar dat was gewoon t gevolg van de los geschoten slang (en het in noodloop(?) gaan van de computer misschien). verstuivers controleren klink me net zo nuttig als de bandenspanning controleren: 't is geen onzin, maar t heeft weinig te maken met de problemen die je hebt.
DUS:
- Turbo vervangen / reviseren
- Slangflens vervangen
- Drukslang Vervangen (Voorzover je m niet meer vertrouwd)
en gassen met die bak!