
20-01-2006, 10:58
|
 |
No personal life
|
|
Join Date: Feb 2004
Posts: 2,280
|
|
Quote:
Originally Posted by chrisjuh
Maar (ik zal wel vloeken in de kerk) waarom hebben die bergcupautos altijd van die enorme spoilers??!! Niet voor topspeed iigv..... 
|
Sterker nog, spoilers kosten je (top)snelheid.
Doordat de lucht aan de onderzijde van de spoiler een langere weg moet afleggen dan die aan de bovenzijde wordt er een onderdruk gecreeƫrd aan de onderkant van de spoiler. De spoiler wil dus naar beneden bewegen en drukt de auto tegen het asfalt. Je zou dus kunnen zeggen dat je het motorvermogen niet alleen gebruikt voor een voorwaartse snelheid, maar ook een neerwaartse snelheid; de downforce. Een logisch gevolg is dat de topsnelheid hierdoor omlaag gaat. Binnen een bepaalde marge houdt dit in dat naarmate de spoiler een grotere hoek maakt met de lucht stroom je meer onderdruk krijgt en de auto dus meer tegen het wegdek wordt gedrukt. Meer downforce is weer minder topsnelheid. Vandaar de term in de F1 meer of minder vleugel zetten op.
Daarbij is het zo dat de liftformule van de spoiler ook een snelheid in het kwadraad bevat. Dus 2 keer zo hard rijden geeft 4 keer meer downforce. Rij je dus de helft langzamer moet je dus een 4 keer zo grote spoiler hebben om dezelfde downforce te behouden. Op die bergruns ligt de snelheid relatief laag, vandaar dus die idioot grote spoiler op dat ding.
Hopelijk een duidelijk verhaal?
__________________
I love airride.
|