25-01-2006, 11:18
|
 |
T2 Guru
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by martin
klep van je kachel dichtzetten.
als het goed is zuigt ie dan gewoon dew buitenlucht naar binnen.
|
OK, maar waar komt die buitenlucht dan vandaan? Als je de kachelpotten dicht zet komt er door de verwarmingsbuis namelijk helemaal geen lucht meer (theoretisch, ze sluiten vaak niet echt goed af).
De ventilator die je wilt inbouwen onder je dash zit midden in de stroom warme lucht van de kachelpotten. Ik vraag me af of dit wel goed is. I.v.m. risico op smelten e.d. Je kunt beter (zoals bij de bussen met Typ 4 motor) een aanjager in je motorruimte plaatsen en zorgen dat deze lucht door de kachelpotten heen perst. Je ventilator zit in de frisselucht en je hoeft geen rare capriolen onder je dashboard uit te halen (met het risico van een gesmolten/verbrande ventilator)
Ander negatief punt van het aanzuigen van lucht uit de kachelpotten (ipv lucht er doorheen persen) is dat je de kachelpotten vacuum trekt. Je loopt dan het risico dat je uitlaatgassen gaat aanzuigen. De uitlaatgassen blijven nu buiten het warmelucht systeem omdat er overdruk in de potten is. Mocht het systeem niet helemaal luchtdicht zijn dan kan de lucht alleen naar buiten stromen.
|