
05-03-2004, 16:34
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
|
|
Overbrenging in de bak is vrijwel altijd gelijk (bij de Polo altans wel: 't asje wat in 1974 de 084 bak van de Audi50 in ging, is in de nieuwste 9N nog steeds niet van onderdeelnummer veranderd.. (in de 085 bak tegenwoordig).
Er zijn een aantal mogelijkheden. De overbrenging van bak naar kabel is echter (voorzover mij bekend) gelijk. Tellers zijn anders omdat
1) bandenmaat / afrol-lengte / omtrek. Sommige vw's staat om 'andere inch' velgen, of hebben 'andere wanghoogte' banden.
2) teller zelf, wisselend bij andere schaalaanduiding. De wijzer word (bij de mechische klokken that is), mee-genomen door een rondslingerend magneetje. (Dat magneetje zit dus aan de kilometerteller kabel vast). Door dat de wijzer op een veer zit, draait de wijzer dus niet rond, maar geeft ze een bepaalde waarde aan: magneet harder draaien, veertje verder 'opgewonden'. Sterker veer => Verder oplopende schaalverdeling mogelijk. Slappere veer => sneller uitslaande wijzer, 'langzamere max-snelheid'...
maar goed: ik dacht dus dat alle golfjes een 950 teller hadden, en alle polo's en 980. De Polo G40 (de enige met een schaal tot 220 (of 240?) heeft ook gewoon een 980 aanduiding: past zo in elke andere polo.
__________________
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|