Quote:
Originally Posted by Lieuwe
Dus je kan niet bv. een 6,5J velg kwijt met ET10 ?
ET waarde is wel belangrijk, maar dat heeft meer te maken met negatieve beïnvloeding van de schuurstraal. Dat de velg meer naar buiten komt met lagere ET waarde en daardoor de afstand op het wegdek tussen de hartlijn door de fusee en hartlijn door de band groter word. Volgens de theorie krijg je dan negatieve invloed op de rijveiligheid. Is dit in de praktijk ook zo ? Of is dit wel te verwaarlozen ? Er is vandaag de dag bijna niemand die zich eraan houdt met de RSL/Steffan wielen etc.
|
Daar hadden ze bij mij op school een mooi verhaaltje over

! Et kereltje die in zijn CRX-je rijdt met hele brede velgen. En toen reed ie ff te hard een bochtje door, boem CRX tegen de boom. Doordat de stuurkarakteristieken veranderd zijn. Fabrikanten kiezen niet voor hun plezier een et-waarde bij hun auto.
Als je je et-waarde erg gaat veranderen komen de hartlijnen van je fusee's anders te liggen.
Je hebt drie soorten schuurstralen:
(niet op de kwaliteit letten, ik heb et in paint getekend

)
Volgens mij was dus ook de Golf I de eerste auto met een positieve schuurstraal, correct me if i'm wrong

.
Dus we pakken nu ff een auto met een positieve schuurstraal.
En daar zetten we hele brede wieltjes met adaptors/spoorverbreders onder.
Resultaat:
Je gaat nu dus de middelpunten verleggen. Waardoor het raakpunt nog verder onder het wegdek komt te liggen. Wat weer negatieve stuur-eigenschappen met zich meebrengt.
Daarom zijn spoorverbreders ook verboden. Je gaat je schuurstraal dus veranderd, en misschien wel zo erg dat het gevaarlijk gaat worden. En het zijn natuurlijk wiellagervreters, omdat je je as verder door laat buigen. Zodat er meer druk op de lagers komt.
Zo dat was ff weer een lesje voertuigen van een jaar geleden

!