View Single Post
  #36  
Old 31-01-2006, 13:13
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

Quote:
Originally Posted by Moroder
Daar hadden ze bij mij op school een mooi verhaaltje over ! Et kereltje die in zijn CRX-je rijdt met hele brede velgen. En toen reed ie ff te hard een bochtje door, boem CRX tegen de boom. Doordat de stuurkarakteristieken veranderd zijn. Fabrikanten kiezen niet voor hun plezier een et-waarde bij hun auto.

Als je je et-waarde erg gaat veranderen komen de hartlijnen van je fusee's anders te liggen.

Je hebt drie soorten schuurstralen:

(niet op de kwaliteit letten, ik heb et in paint getekend )




Volgens mij was dus ook de Golf I de eerste auto met een positieve schuurstraal, correct me if i'm wrong .

Dus we pakken nu ff een auto met een positieve schuurstraal.
En daar zetten we hele brede wieltjes met adaptors/spoorverbreders onder.

Resultaat:




Je gaat nu dus de middelpunten verleggen. Waardoor het raakpunt nog verder onder het wegdek komt te liggen. Wat weer negatieve stuur-eigenschappen met zich meebrengt.

Daarom zijn spoorverbreders ook verboden. Je gaat je schuurstraal dus veranderd, en misschien wel zo erg dat het gevaarlijk gaat worden. En het zijn natuurlijk wiellagervreters, omdat je je as verder door laat buigen. Zodat er meer druk op de lagers komt.

Zo dat was ff weer een lesje voertuigen van een jaar geleden !




Leuk stukje theorie hoor...
Maar wat heeft t met de vraag te maken?

Reply With Quote