24-02-2006, 08:58
|
 |
Married to PC
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by RubenD
Wat jij bedoelt is meer vermogen met een lager verbruik, downsizen dus. Dat is de officiele term.
|
Downsizen: Kan je m een link geven? Kom t alleen tegen in de contekst van 'verkleinen van een object'
Quote:
(...)
Dat moet je dus niet doen, je moet zoveel gas geven dat je even snel optrekt. Veel minder gasgeven dus en dan vergelijken. Als het goed is, bij een juiste afstelling zul je dan minder verbruiken.
|
Precies: een juiste afstelling, verbeterde inlaat, uitlaat, verbrandingsparameters (mengsel perfectie, ademhaling, compressie : etc etc)
Quote:
Ik weet dat ik het opzich ook wel zou kunnen maar met mijn eigen auto is het mij nog nooit gelukt. Dit soort rijden is voor ons allemaal niet weggelegd denk ik. Dan zul je aan de begrenzer moeten...
|
Dit soort rijden is voor mij wel weggelegd: Ik poog toch zo weinig mogelijk te verbruiken met m'n woonwerk-bak. En met m'n opgefokte 1.4'tje haalde ik 1 op 17 ipv de 16 die ik nu haal met m'n ongetunde 1.nulletje.
Quote:
Een mooi voorbeeld van downsizen is het blok wat in de Mk5 Golf GT ligt. 140/170 pk uit een 1.4 door toepassing van een turbo en voor onderin een G-lader.
|
Geen G-lader, maar een ander soortige compressor. Maar dat wat je hier aanhaalt is 'meer vermogen' uit 'minder fysieke inhoud' halen. Door drukvulling toe te passen komt het daadwerkelijk door de motor verwerkte luchthoeveelheid overeen met een veel grotere 'fysieke inhoud'. Zo had de Polo 1.3 8v met G40 lader net zoveel vermogen als een 2.0 8v uit de Golf 3 GTI....
Quote:
Maargoed wat hier voorgesteld word, tunen en dan minder verbruiken door even snel op te blijven trekken als voor de tuning. Dat scheelt brandstof, maar de aanpassingskosten zul je er gewoon never nooit uithalen. En als je toch voor meer vermogen gaat zul je er ook echt wel eens gebruik van maken waardoor je nog minder kans hebt dat je het geld "eruit krijgt".
|
Tuurlijk. Maar het ligt toch vooral voor een groot deel aan de berijder: Met het tunen van een motor wordt de efficientie van 'het zelfde blok' gewoon vergroot. Efficientere werking = minder energie verbruik bij zelfde prestaties. of: met de zelfde hoeveelheid energie, grotere prestaties.
Quote:
Maargoed wil je geld besparen, verkoop je auto, eet niks meer, dan ga je dood en kost niks geld meer...
Ik bedoel: Je leeft maar 1 keer, neem het ervan!
|
Precies!