View Single Post
  #17  
Old 16-03-2004, 20:41
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by sjampoo
*zucht* (mezelf indek indek :-)

Ik weet er ook bijna nix van, maar grofweg heef 't octaangetal wat te maken met de compressie verhouding.

Nog z'n leuke: Ron98 bevat 'meer' energie, en je rijdt er dus zuiniger op..

Boehaha.. (vuistje lach, nu al: wat er gaan er vast zijn die dat geloven)..
Inderdaad het octaangetal heeft te maken met de compressieverhouding. Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de weerstand tegen zelfontbranding (en dus het gevaar van een kloppende verbranding). Door brandstof met een hoger octaangetal toe te passen zou de compressieverhouding ook hoger kunnen zijn (door middel van kopvlakken bij het tunen bijvoorbeeld), wat weer tot meer vermogen leidt. Alleen gaat dit bij de huidige motoren niet altijd op, omdat de klopsensor vaak (te) vroeg in grijpt en daardoor niet het maximale rendement uit de brandstof (in dit geval met octaangetal 100) gehaald kan worden...

Misschien is het zo een beetje duidelijk
__________________
Golf mkII ยด91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote