View Single Post
  #2  
Old 21-03-2004, 11:55
Chrispy's Avatar
Chrispy Chrispy is offline
Old Fart
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 931
Default week 13 het innovatieve Volk

Ik woon in een rustige buurt, in een mooie straat, al staan er maar een paar kleine boompjes, maar ik zal eens door de straat lopen om je te laten zien wat er gemiddeld geparkeerd staat. Een golf3cabrio, een vento, T4, golf 4, Passat variant, een Passat sedan, nog een variant, een Audi A4, polo 6N2, golf 3, Audi cabrio, Boxster, en een Touareg. Wat je noemt een mooie straat.
Toch is er een probleem. Omdat dit een relatief rustige straat is, is er ‘s nachts ook weinig volk op straat, en dat wat er loopt willen we eigenlijk niet hebben. Deze mensen hebben last van innovatie. Ze leren meer dan de gemiddelde mens. En wij hebben er alleen maar last van. Het maakt ons wakker, en als we ons warme bedje uit zijn, zijn zij al weer weg. Dan begint het pas; waar zijn m’n sleutels, dan kan ik vanaf hier dat ding uitzetten, voor iedereen wakker wordt. Het kwaad is dan allang geschiedt.
Nu kwam gisteren mijn buurman naar me toe, en vroeg me wat hij nou moet doen. Het enige antwoord wat ik hem kon geven was: “open laten Maarten, gewoon je deuren niet op slot doen.”
Nu moet je weten dat Maarten in een 3B Passat sedan rijdt, een groene uit 1997. Deze wordt ook door zijn vrouw bestuurd, en heel soms door zijn zoontje Boris, die nog ver onder de 1mtr50 is, maar wel de sleutels weet te vinden. Maarten had van de vorige inbraken geleerd, dacht ‘ie. Elke keer als hij uitstapt, neemt hij zijn hele (ja hele) radio mee naar binnen. En laat niets van waarde achter. Omdat zijn sloten geforceerd werden.
De door iedereen gehate gele uitdeellabels met: “In deze auto is niets van waarde achtergebleven” die zo overdreven veel uitgegeven zijn, en achteloos in de auto liggen, worden door het innovatieve volk niet meer geloofd. Na de laatste inbraak kon ik hem nog de armor doorplates adviseren. Ook al zijn die dingen zo lelijk als de nacht, ze hielpen wel. Jawel, hielpen, want dat is ook voorbij.
Het innovatieve volk heeft van de doorplates geleerd, en ook deze hindernis overwonnen. Ze trekt nu de deurgreep een ietsje naar buiten, zodat er een kleine ruimte vrij komt. Daarna een schroevendraaier onder het plaatje steekt waar de cilinder gehuisvest is, en wipt deze eenvoudig van de greep af. Ze neemt dan gelijk de halve cilinder mee waarna het onsluiten van de deur plaats kan vinden.
Eén voordeel: de lak rondom de greep wordt nu niet zoals voorheen beschadigd, omdat met onder de greep een schroevendraaier stak. Daartegenover staan twee nadelen: de armor doorplates helpen niet meer, en de gehele (gelakte) greep, inclusief slot, moet vervangen worden.
En zo wordt Maarten ook nog eens strafbaar, het open laten staan lokt volgens de Nederlandse wetgeving diefstal uit, en is strafbaar. (gelijk het met sleutels in het contactslot achterlaten van de auto) Hier kan je dus een bekeuring voor krijgen.
Maar een oplossing is er nog steeds niet. De straat is verlicht, en er zijn geen donkere plekken. Een autoalarm helpt alleen als men de auto daadwerkelijk wil meenemen, en daarvan is geen sprake. Daarbij komt dat de schade al aangebracht is als het alarm daadwerkelijk afgaat.
Nee, vooralsnog is het zaak de deuren gewoon van het slot te laten, en het innovatieve volk de kans geven om de auto te inspecteren. Ik zal Maarten adviseren een kaartje te maken, dat hij achter moet laten, met de tekst: “Wilt u na de controle van het interieur ook meteen de olie peilen, en de koelvloeistof nakijken. Dank U wel. De eigenaar.”

Een veilige week gewenst.
Chris
>73=113
__________________
Eigen volkswagens eerst !!!
Reply With Quote