Quote:
Originally Posted by Mr.Markos
Voor zover ik weet maakt het niet uit als je een dieselmotor uit een golf 1 met brede achterlichten in een golf met kleine achterlichten stopt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Want volgens mij rekenen ze beide golfjes tot het zelfde type waar goedkeuring voor geleverd is. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Je moet zowiezo een motor hebben die origineel in dat model ook geleverd is. Een diesel uit een golf 2 zal dus niet werken (tenzij deze motor ook in een golf 1 geleverd was, maar dat is volgens mij niet toch?)
|
De golf 1 is vanaf 1976 (dacht augustus) geleverd met dieselmotor. Dat is tot september 1980 een 1.5 geweest (1471 cc) met motorcode CK. Alle dieseltjes met de smalle achterlichten hebben dus van origine deze 1.5 diesel.
Vanaf augustus 1980 tot en met juli 1982 werd dat een 1.6 (1588 cc) met motorcode CR. Tussen juli 1982 tot einde productie van de golf 1 werd het motorcode JK (eveneens een 1588 cc, 1.6 diesel). De golf 2 diesel (1984-1992) was eveneens een 1.6 diesel (1588 cc) met motorcode JP. Het vermogen van de 1500 was 37 kW en van alle 1600's 40 kW. Ik heb wel eens gehoord dat als het motorvermogen meer dan 10% zou toenemen er een rdw-keuring nodig was. Dat is dus niet het geval.
Van buiten zijn de verschillende 1.6 dieselblokken ook nauwelijks verschillend.
Maar volgens het verhaal van ruben is de motorcode dus wel te vinden op het blok, en zul je dus een CK, CR of een JK-motor moeten hebben om niet tot omkeuren te komen.
Sowieso wordt het een ander verhaal als je een turbodiesel plaatst, al is het maar van een golf 1 (ook een 1600, motorcode CY) dan neemt het vermogen toe tot 51 kW. Omdat vermogen op te vangen werd het remsysteem aangepast. Idem voor de golf 2 TD (JR-motor).
Tot slot de 1.9 diesel. Ken ik niet zo. Past ook. Vermogen neemt meer dan 10% toe lijkt me, en dus zit daar een keuring bij de rdw aan vast. Bij een 1.9 TDI is dat zeker het geval, en dan moet je ook het remsysteem aanpassen.
BTW een golf 1 diesel met de smalle achterlichten is moeilijk te vinden. Het kostte mij meer dan 2 jaar (ik wilde perse een originele NL-auto (ik was eigenwijs

) maar die was op alle bekende punten compleet doorgerot. Het kostte nog eens 2 jaar om iemand te vinden die wilde helpen met restaureren (laswerk), want liggend onder een auto lassen leek me niet echt fijn

. De motor is niet best (1500), maar hij loopt, maar daar moet ook eens iets aan gebeuren.
Suc6 iig.