View Single Post
Old 27-09-2006, 10:56
Brazen's Avatar
Brazen Brazen is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Brazen

Grindbak piloot!

'Ik heb nooit een faire kans gehad in Formule 1'
Nu.nl

Uitgegeven: 25 september 2006 16:09
Laatst gewijzigd: 25 september 2006 16:10

MAASBRACHT - Wanneer hij over de prille kartcarrière van zijn zoontje Max praat, straalt de vader vol trots. Zodra de A1 Grand Prix het gespreksonderwerp is, praat hij vol passie. Pas op het moment dat de Formule 1 ter sprake komt, verdwijnt de lach op het gezicht van Jos Verstappen.

De 34-jarige Limburger, die komende zondag op Zandvoort deelneemt aan de eerste A1GP-race van het seizoen, heeft niks meer met de raceklasse die hem zo beroemd maakte. De auto's bij Simtek, Tyrell en Stewart noemt hij onomwonden 'brandhout' en de teameigenaren krijgen het etiket 'bandieten'.

A1GP

Zondag begint voor Verstappen het A1GP-seizoen met een race op Zandvoort. Dat de Limburger nog immer populair is, bleek wel uit de voortvarende kaartverkoop. Ruim 71.000 kaarten vlogen in korte tijd over de toonbank. "Ik sta ervan te kijken dat ik nog steeds zo geliefd ben", zegt Verstappen. "Nu Nederland twee formule 1-coureurs heeft, zou je denken dat mijn populariteit wat minder zou worden. Maar dat is dus niet zo."

De voormalig F1-piloot hoopt mee te strijden voor het kampioenschap. Nadat hij vorig jaar werd tegengewerkt door enkele kinderziektes in het team, verwacht hij nu constanter te kunnen presteren. Verstappen - die mikt op een plek in de top drie - ziet vooral Duitsland, Nieuw-Zeeland en titelverdediger Frankrijk als zijn voornaamste concurrenten.

Zandvoort

Dat de openingsrace op het duinencircuit van Zandvoort wordt verreden, bezorgt hem geen extra motivatie. "Voor een coureur maakt het niet uit waar je rijdt", zegt Verstappen. "Natuurlijk wil ik winnen, maar zoiets kan je niet forceren. Jos Verstappen rijdt altijd op de limiet, geeft altijd 100 procent. Meer kan ik niet doen."

En voor wie nog twijfelt; terugverlangen naar de Formule 1 doet hij niet. "Nee, dat wereldje mis ik niet. Het is een heel onzekere wereld, waar je nooit weet waar je aan toe bent. De laatste zeven jaar was ik alleen bezig met overleven, de eindjes aan elkaar knopen. Nu geniet ik van de A1 Grand Prix. Dat vind ik veel leuker."

;ww aandurven, tarten; ~it out er zich brutaal doorheen slaan, stijf en strak volhouden
Reply With Quote