Thread: lambdameter????
View Single Post
  #16  
Old 18-10-2006, 22:57
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 988
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

ja klopt op de fsi motoren van vw zitten die nox senoren al..

mischien dat hier nog wat nuttig tussen staat...

tenminste als marco deze bedoelt...

is een artikel uit 2001...

Lagere NOx-uitstoot mogelijk met nieuwe sensor

WN 01/19 *27 april 2001

promotie ir. E.W.J. Römer, faculteit Chemische Technologie: 'Amperometric NOx sensor for combustion exhaust gas control - studies on transport properties and catalytic activity of oxygen permeable ceramic membranes'
Al jaren houden onderzoekers zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe brandstofarme verbrandingsmotoren. Doordat zo'n motor met een overmaat aan zuurstof in het gas/brandstofmengsel werkt, is de verbranding vollediger en de energieopbrengst hoger. De keerzijde is dat er meer van het giftige stikstofoxide (NOx) in het uitlaatgas terechtkomt. Om aan de emissienormen te voldoen zijn nieuwe technieken nodig die de motor en de katalysator aansturen de NOx-uitstoot te verminderen. Hiervoor is het noodzakelijk de NOx-concentratie te meten. Elise Römer werkte aan de ontwikkeling van een voor dit doel geschikte sensor.

Volgens Römer meten de meest gangbare sensoren stikstofoxide in de aanwezigheid van zuurstof. Gebleken is dat sensoren betere waarden voor de NOx-concentratie opleveren in afwezigheid van zuurstof. Römers sensor haalt daarom eerst de zuurstof uit het gasmengsel en meet vervolgens het stikstofoxide.
De sensor werkt met twee elektrodes die achter elkaar in een diffusiekamer zijn geplaatst. De eerste elektrode pompt het overschot aan zuurstof weg en de tweede elektrode meet het stikstofoxide 'amperometrisch'. Dat betekent dat er een constante spanning op de elektrode staat. Hoe meer NOx er is, hoe hoger de resulterende stroom.

Om de zuurstof selectief weg te pompen wordt de eerste elektrode afgeschermd door een gemengd geleidend materiaal. Het materiaal laat wel zuurstof door, maar geen stikstofoxiden. Elise Römer selecteerde gemengd geleidende materialen en testte ze op hun toepasbaarheid in de sensor.

Het onderzoek is gefinancierd door Bosch GmbH. De komende jaren zal de sensor verder worden ontwikkeld.
__________________
Mk4 1.6 16v bangmobiel
Leon 1m cupra r 244kw ?
Reply With Quote