23-10-2006, 22:09
|
 |
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
|
|
|
|
Quote:
Originally Posted by Dirtbag
en nadeel van een afgedraait vliegwiel is dat hij lichter is, dus zou je een bult opgaan dan verlies je eerder snelheid. nu zijn er in nederland niet veel bulten van belang, en heb ik ook al eens begrepen dat dit nadeel zeer klein is.
Wat wel een nadeel is als je hem erg verlicht is dat je motor stationair slecht loopt. dan moet je je stationair toerental hoger stellen om hem überhaupt rond te laten komen. Dat is ook de reden waarom race motor altijd zo staan te jengelen als ze stationair draaien.
en een hoog stationair toerental kost natuurlijk wel weer meer energie, vooral als je veel voor stoplichten staat.
Het licht er ook vooral aan hoe ver je gaat. als je je vliegwiel van 3 kilo vervangt door 1 van 300 gram dan zul je een heel felle gasreactie hebben, maar zal je een stationair toerental hebben als een straalmotor 
btw, die getallen hebben geen inhoud
db
|
Wat weegt dat ding van mij dan?
Uhm, het vliegwiel dus!
En tot welk gewicht zou ik kunnen gaan zodat het me wat oplevert maar het zaakje toch nog redelijk te rijden valt?
Wil niet met racemotortoeren voor het stoplicht staan, maar zou wel fijn zijn als ik voor het end van de maand op 3500 rpm kom.
Ook deze getallen hebben geen inhoud.
En welke lichtere vliegwielen van VAG kan ik op mijn motor schroeven?
|