View Single Post
  #6  
Old 18-04-2004, 17:00
Chrispy's Avatar
Chrispy Chrispy is offline
Old Fart
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 931
Default slapend rijden of rijdend slapen.

Hebben jullie dat ook wel eens? Je rijdt ‘s-avonds een lang stuk naar huis, en af en toe willen je luiken dicht. Je bent gewoon al te moe om verder te rijden. Met moeite kan je je ogen open houden. Maar toch… op gegeven moment merk je dat je een bepaald stuk van de afgelegen weg niet eens meer kan herinneren. Je weet dat je moe bent. Dan het raam maar open, en de muziek wat harder. Het helpt voor geen meter. Even stoppen dan. Parkeerplaats op, wat strekoefeningen, en er weer vandoor. Na vijf minuten heb je gewoon weer slaap. Een paar jaar geleden heb ik daar definitief een einde aan gemaakt. Het gebeurde doordat ik wakker werd, omdat ik over de ribbels van de vluchtstrook reed. Je schrikt gelijk wakker. Maar je wet dat je doodmoe bent. Gelijk de eerste de beste parkeerplaats maar opgereden. Ik heb mijn deuren op slot gedaan, de stoel achterover, en de luiken dicht gedaan. Na een kwartier was ik al wakker. En weet je, dat is genoeg om er zeker weer twee uur mee verder te kunnen.
Van de week las ik een stuk over een man die achter het stuur in slaap gevallen was. Vervolgens het talud afgereden, en in een sloot tot stilstand kwam. Door de brandweer is de man uit zijn auto gehaald. Nu ik er op terugkijk vind ik dat ik destijds zo stom gehandeld heb. Het namelijk meer dan een keer voor gekomen dat ik zo moe was. Nu weet ik dat ik kan kiezen tussen een kwartier rust, of de rest van mijn leven rust.
In dat stukje in de krant pleitte de desbetreffende man voor die apparaatjes die je wakker moeten houden. Ze geven een zoemtoon op het moment dat je hoofd een positie aanneemt die er op lijkt dat je niet meer op de weg kijkt. Hij heeft dus nog steeds niets geleerd. Je wordt er wel wakker door gemaakt, maar blijft even moe. In dat zelfde stukje stond ook dat het de meest voorkomende oorzaak is van ongelukken. Nog voor hard rijden, en het gebruik van alcohol.
Dus als je savonds langs de weg een zwart polootje 6n ziet staan, met een slapende boeddha erin, laat hem dan lekker pitten. Over en kwartiertje haalt ie je wel weer in.

Rij voorzichtig, naar meetings en ook weer naar huis.
Chris

>399=41
__________________
Eigen volkswagens eerst !!!
Reply With Quote