Quote:
Originally Posted by René
heb me laten vertellen dat je met een hoger octaangehalte een betere en schonere verbranding krijgt en het tevens beter is voor je carburateur, omdat de euro 95 smerende toevoegingen heeft en hierdoor de boel sneller verstopt.
althans, dit is mij verteld...en een betere verbranding, dat wist ik wel..dus daar doe ik het voor hehe 
|
Is je dit verteld door iemand die bij een benzine station werkt ofzo?
Het komt erop neer dat hoe klopvaster de benzine is (hoe hoger het octaan getal) hoe hoger de compressie kan zijn. er zijn en waren auto's die een motor hadden met een hogere compressie, als je daar euro 95 ingooit dan begint hij te kloppen (te vroeg onsteking) en dat zal op ten duur een kapotte motor opleveren.
Als je een euro 95 motor hebt kun je er natuurlijk 98 ingooien, maar je zult er als het goed is, niets van merken, alleen op je bankrekening merk je het.
Als je echter een moderne motor hebt met pingel/klop sensoren, regelt de motor automatische alles af op de grens. als je dan 98 tankt kun je wel vermogens winst krijgen.
als je zelf de compressie verhouding van de motor verhoogt kan het ook zijn dat je 98 moet gaan tanken.
euro 98 laat betere prestaties toe als de motor er voor ontworpen of ervoor is aangepast. maar voor de rest maakt het niets uit.
shell pura is een ander verhaal, maar dat is in nederland alsnog een euro 95 benzine.
meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
mvg
db