Ik blijf huiverig voor auto's die zo lang stilstaan.... Waarom?
Een maatje van me heeft een Mazda 626 2.0-12V Coupé van '87. Erg leuke auto, en voor weinig gekocht. Maar had wel 7 jaar in een schuur gestaan. Het ding liep meteen, hoor, Jappanner, hè. En na een grote service-beurt, die we samen hebben uitgevoerd, leek er ook geen vuiltje aan de lucht. We zijn nu krap een jaar en 40.000 km verder, en hij doet het nog steeds, maarrrrr...... Alles wat kapot kan gaan door lang stilstaan (allerhande rubbertjes van het onderstel, motorsteunen, enz.) is nu aan vervanging toe. En dat komt niet van 40.000 km in 1 jaar rijden. Dat komt door stilstaan. Bovendien zuipt het ding olie, omdat de zuiger-veren niet jofel meer zijn. Tja...ze zeggen niet voor niks: Stilstand is achteruitgang.
Kortom, mijn tip: Als je hem aan de praat hebt, controleer dan zo snel mogelijk ALLE rubber onderdelen van de auto, dus motorsteunen, ophangrubbers, enz, enz. Hier word vaak niet aan gedacht, maar kan behoorlijk kostbaar zijn om te vervangen!
Het lijkt allemaal zo mooi, een auto die jaren in de opslag heeft gestaan, maar ik ben toch van mening, dat je beter een auto kunt kopen, die nog gewoon rijdt.
Succes ermee! En plaats een paar footootjes!
|