Quote:
Originally Posted by GTD Special
Dit is wat ik bedoel met registerdrukvulling, dit is echter een oud plaatje. Tegenwoordig zitten er ook dubbele intercoolers in verwerkt. Maar dit plaatje zegt meer iets over de algemene werking van het systeem

|
Mooi systeem idd..
Mazda RX-7 FD (naast de Mazda Eunos Cosmo, met de beruchte 20B 3-schijven (2,0l inhoud) wankel

) heeft zo'n systeem, maar de Toyota Supra ook, vanaf de mk4 geloof ik.. Die van de RX-7 FD kan behoorlijk aan de prijs zijn, in vergelijking met bijvoorbeeld de Toyota,, omdat de uitlaatgassen ven de wankel-motor heel wat warmer zijn als bij een otto-motor (zuiger-motor). Dit vanwege de constructie van de verbrandings ruimte van de wankel-motor, dat invloed heeft op de verbranding van het mengsel..
Materialen van de RX-7 FD
twin 'sequential' turbo moeten daar dus wel tegen bestand zijn. Hoewel de turbo's zelf daar wel goed tegen kunnen, moetende onderdelen voor het kleppen-systeem, de uitlaatspruitstukken extra (meer dat bij non-turbo's) warmte bestendig zijn.
Maar dat lijkt me voor iedere motor die met wordt turbo word uitgerust, al dan niet af fabriek...
Het systeem :
Systeem werkt net als een single turbo, aangedreven door de uitlaatgassen.
De by-pass klep zit a.h.w. dicht bij lage toeretallen, zodat de kleine turbo volledig benut wordt.
De grotere turbo draai ook in lage toeretalen mee, gezien de uitlaat gassen via de kleine turbo er langkomen, maar de grotere turbo zal geen noemens waardige drukvulling leveren.
Als de toeretallen hoger worden, gaat de by-pass klep langzaam open, zodat de grotere turbo op toeren kan komen, aangedreven door de uitlaatgassen
Als de toeretallen verder oplopen, gaat de by-pass klep volledig open. Tegen dietijd heeft de Grotere turbo voldoende 'snelheid' om voor een vloeiende overgang te zorgen van kleine naar de grotere turbo.
Hoewel bij de eerste modellen uit de RX-7 FD series toch wel een licht merkbaar verschil is tussen de overgang van de kleine en grote turbo...
Het voeld a.h.w. alsof je vanaf een bepaald toeretal, waar de grote turbo gaat werken, dat je een beetje extra word gelanceerd..
Maar dat is juist ook weer dat gene waar (ik althans) juist op kick...
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.
(Heb ook niet gekeken of iemand me voor was...

)
PS : Ik weet niet meer zeker of de Nissan Skyline GTR R(xx) serie ook zo;n systeem heeft..
Groetjes