22-02-2007, 22:53
|
 |
VW Enthousiast
|
|
|
|
Dus een te lage druk levert een kortere remweg en minder verbruik op? Vreemd...
Zo, de Golf heeft zijn eerste servicebeurt in wie weet hoelang gehad. Verse olie (Shell Helix halfsyntheet), nieuw VAG-oliefilter, nieuwe bougies. Alleen het luchtfilter was nog niet binnen, het wordt dus nog beter... maar wat een enorm verschil! Hij voelt veel vlotter en soepeler aan, trekt beter vanaf lage toerentallen, slaat niet meer af bij het optrekken, motor loopt veel beter in het hele toerengebied en het stationair is veel gelijkmatiger geworden.
De oude olie kan zo gebruikt worden door Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A2, de bougies waren ook behoorlijk op.
Iets zegt me dat ik nu minder moeite krijg om over de 1:11,5 te komen.
Nog te doen: nieuw luchtfilter, nieuwe remvloeistof (tank bij de garage was leeg), nieuw luchtfilter, nieuwe v-snaar. Ook een olielekkage en een koelvloeistoflekkage opgelost en de bodem eens goed bekeken (klokgaaf, geen spoortje roest- heel wat anders dan de drie jaar oudere Wolfsburg Edition die op de brug ernaast stond, dat was er eentje voor Fred Flintstone).
Afgelopen weekend overigens mijn Armor Door Plates geïnstalleerd en de wielsloten gemonteerd. De claxon klonk als een stervende zeehond toen ik de auto kocht, die had het toevallig diezelfde dag volkomen opgegeven. Da's lastig zoeken als je niet weet waar dat ding gemonteerd zit... ik ben gewend dat de claxon onder de auto hangt, ergens voor het voorwiel. Gelukkig vond ik 'm toch en kon ik 'm vervangen door een grote nieuwe Bosch-claxon die ik ooit eens gekregen had ("Wil jij 'm hebben, anders mik ik 'm weg!") Dat komt nou weer goed uit... ophangbeugel wat aangepast en het ding erin geschroefd. Klinkt nog steeds niet superluid, maar stukken beter dan voorheen.