View Single Post
  #26  
Old 11-05-2004, 13:56
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Ho, hold your dove's, duif!

Ja, dat zijn plaatjes van ontsteking, contactpuntjes en condensator,..
maar ff terug naar het begin..

ontsteking: De kap, dat is de verdelerkap..

daaraan zitten de bougie kabels (4 stuks) en 1 (in het midden) bobine kabel. Opletten: deze niet verwisselen! (en liefst gewoon laten zitten, kap kan je zo ook los gooien, en past er maar op 1 manier goed op).

Aan de binnenkant van die kap zie je 4 elektrodes (verbonden aan de buitenkant met de bougiekabels) en in het midden nog 1 (op een veertje: kan je beetje induwen). De rotor 'puntjes' zijn echter niet de 'contact puntjes'. Ze moeten echter wel 'goed' zijn, niet teveel geoxideerd (groen) en niet verbrand. Het middelste puntje moet wel aanwezig zijn: heb t zelf een keer mee gemaakt dat ie weg was, en dan moet je erg lang zoeken naar de oorzaak van t probleem :-)

Maar goed: Kap kan je ook vervangen: puntjes worden namelijk met de jaren slechter (veel gebruik: branden in, weinig gebruik: oxideren).

Dan komen we aan bij het volgende onderdeel: De rotor. Die zit op het uiteinde van het asje, (zelfde kleur als de verdelerkap: meestal oranje). Dit 'ding' maakt in het midden contact met het verende pinnetje in de verdelerkap, en met 1 v/d uiteinden daait ie precies langs de 4 elektrodes in de verdelerkap. Het uiteinde wat langs de elektrodes komt wil ook nog wel eens verbrand zijn: vervang onderdeel dus.

Ok.. hebben we de kap en rotor gehad..

Kijken we nu IN de verdeler/ontsteking..

Daar zie je de contactpuntjes zitten...

Het zwarte vierkantje op het plaatje van hierboven, rust op de as waar ook de rotor op zit. De as is daar echter niet rond, maar 'vierkant'. Als de as draait, zal dat zwart blokje dus op en neer gaan over 't 'vierkant'. Hierdoor openen de contactpuntjes, en sluiten ze weer. De eigenlijke puntjes namelijk, zijn de 2 contactvlakjes helemaal links op het plaatje... Door het openen en sluiten van deze contacten worden er hoogspanningen aan en uit geschakeld (die dan via de bougieskabels/bougies voor vonken zorgen)..

De 'mate' van opening (hoever de puntjes open gaan) is niet echt van belang voor een goede vonk, maar de TIJD dat de puntjes open/dicht zijn wel. Omdat het speciale apparatuur vereist om de contacthoek (andere benaming van contact-tijd) te meten, kan/word volstaan met het meten van de maximale openings afstand... Doordat een bepaalde maximale opening in verband staat met een bepaalde contact-tijd, stel je de puntjes dus alsnog af op 'contacthoek'

(misschien draaf ik door maar goed, dat hoor ik dan wel)..

Komt erop neer dat je de oude puntjes veruit haalt, en nieuwe erin zet. Met een voelermaatje meet je vervolgens de opening, en stel je de zaak af.

Als laatste de condensator (hang er maar een beetje bij)..
De condensator zit met een draadje aan de contactpuntjes vast, en is verbonden met de bobine. Deze wil ook nog wel eens kapot gaan, of 'minder' worden, en daarom word deze meestal met de puntjes tegelijk vervangen. Is priegelwerkje om de draadjes vast te maken, maar ach.. als je toch bezig bent :-)

Succes
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote