week 22: tanken
Van de week kreeg ik een mailtje binnen van een familielid. Daarbij stond de tekst: “Normaal doe ik hier niet aan mee, maar deze is best interessant, dat ik ze graag doorstuur.”
Waar gaat het om? In de mail wordt aandacht gevraagd voor het brandstofprobleem. Niet dat we er tekort van hebben, integendeel we hebben genoeg, maar de prijs. Ja, zul je zeggen, dat weten we nou wel. En dat is nou precies waar de schoen wringt. Iedereen heeft er een probleem mee, maar op en of andere manier is er geen mogelijkheid om een burgerlijk samenwerkingsverband te creëren.
In de mail stond een voorstel om een vuist te maken tegen de twee grootste bedrijven, Shell en Esso. In het mailtje werd verzocht aan alle Nederlandse benzinegebruikers om gedurende de rest van het jaar geen benzine meer te tanken bij de grote jongens als Shell en Esso. Als een ieder nou bij de kleinere stations van andere merken zou gaan tanken, werd gesuggereerd, dan zouden Shell en Esso hun prijzen wel moeten verlagen om anders niet in de problemen te komen.
Op zich wel een aardig voorstel, maar of het kan slagen is nog maar de vraag. Mensen gebruiken brandstof, en deze worden geleverd door de grote jongens. Door deze actie zal het verbruik niets afnemen. De vraag naar brandstof dus ook niet. Wel zal intern het een en ander verplaatst worden. De kleinere maatschappijen zullen gedurende de rest van het jaar en betere omzet halen. Maar waar kopen zij de brandstof in? Precies. De netto winst van de grote jongens zal iets afnemen, en dat zal zo weinig zijn, dat ze er vrijwel niets van zullen voelen.
Daar komt bij dat de oliehandel niet alleen in het bezit is van Shell of Esso. Zij zijn niet de enige spelers in het spel. De andere jongens zijn de mannen die de zooi omhoog halen in het Midden-Oosten. Die maken als OPEC de dienst uit. En als een clubje met iets meer aanzien, genaamd de G7, er al weinig tegenin kunnen brengen, wie zijn wij dan om te denken dat de Nederlandse bevolking dat wel kan. Daar komt dan nog bij dat we hier in Nederland meer leaserijders hebben dan privé tankers. Dus hoeven we vaak zelf niet eens voor de kosten op te draaien. En krijg je bij de kleinere merken ook airmiles, freebees, Rocks en zegels? Dan is de kans wel gauw verkeken. De baas betaalt en wij krijgen de extra’s. Sommige mensen mogen niet eens bij een andere pomp tanken. Nee, we zijn wat dat betreft erg conservatief, en tanken gewoon liever bij de eigen pomp. En dat mailtje… leuk bedacht. Weet je ik stuur hem wel door. Misschien dat anderen er nog wel in geloven.
Tank gerust, en waar je wilt.
Chris
>600=63