Ongeveer een week of twee geleden bij het testen van de brandstofpomp van Arnus71 gezien dat de verstuiver bij cilinder 1 aan het lekken was.
Ik dacht ff snel een brandplaatje te kunnen verwisselen en weer verder te rijden. Nu twee week later weet ik wel beter....
Ik had op het nieuwe 1700ccm3 onderblok een oude 1600D kop geplaatst om het blok rustig in te kunnen rijden. Daarna zou er een gemodificeerde 1900TD kop opgaan.
Zie hieronder het probleem:
De oude cilinderkop. De foto is van verstuiver gat bij cilinder 2. Deze is nog heel onderin.
Hier zie je cilinder 1. Het vlak waar de verstuiver (brandplaatje) op aan ligt is in zijn geheel gebroken en gekanteld. Daardoor sloot de verstuiver niet meer goed af.
Resultaat is dat ik nu maar moest beginnen met het opbouwen van de 1900 kop.
Zo hij is kaal en schoon.
De kleppen inschuren op de zetels. (zo kon ik ook zien of de kleppen nog recht waren)
De nieuwe klepgeleiding en klepseals zitten erin.
De andere klepveren (1800 GTI) Deze zijn zwaarder en hebben een extra veer. Deze modificatie heb ik gedaan om hogere toeren te kunnen draaien.
Mijn eigenbouw tool om kleppen mee te monteren. Een lijmtang met een bus eraan gelast. Hij werkt al jaren goed!
Uiteindelijk gekozen voor een nokkenstok van een 1600D met mechanische klepstoters. Deze heeft 1mm meer lift als de origienele van een 1600(T)D hydrolische kop en ook de 1900(T)D.
De 1900TD kop gemonteerd. (Met als experiment een de dikste 1600 Victor Reinz koppakking en ARP headstuds.)
De verstuivers in het ultrasoon badje.... Ze zagen er schoon uit....NOT
De tweetraps verstuivers van de 1900TD met de 265 nozzles van MB die een openingsdruk krijgen van 170bar
Uiteindelijk toch maar een setje standaard verstuivers erin gezet tot de turbo en dergelijke gemonteerd zijn. (Ik heb nu toch niets aan zoveel brandstof zonder turbo......)
Gisteravond de Jetta afgebouwd, met een 1900TD inlaat spruitstuk, omdat mijn aangepaste GTI spruitstuk nog niet klaar is. Ook het inlaat traject is momenteel gebouwd met stukjes intercoolerslang en PVC buis..... ;D
(ik maak nog foto's van zoals hij er nu bij staat.
Vanmorgen voor het eerst weer met de Jetta naar het werk geweest. Hij loopt netjes, maar is nog lang niet klaar.