
26-09-2007, 18:59
|
 |
VW Enthousiast
|
|
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
|
|
Quote:
1.) Welke lobe separation wordt meestal aangehouden bij welke motorkarakters ?
Ik kwam tegen 108 tot 112 nokkenas graden, maar wat gebeurd er als je meer naar 112 graden gaat of naar 108 qua koppel/vermogen bij welk toerental ?
Naar 108 : meer overlap, inlaat eerder dicht,uitlaat later open => minder koppel bij lage toeren, meer top vermogen ofzoiets ?
Of is dit per motorsetup een kwestie van proberen ? ( namelijk irritant om de nokkenassen weer te moeten demonteren om het kettingtandwiel te verdraaien)
|
Al gevonden :
112 degrees: good top end power
108: Better mid range power and economy
4 cilinder hebben 108 graden nodig, grotere 4 cil. motoren rond de 2 liter werken soms beter met 110 graden.
Quote:
2.) Vanaf welke kleplift wordt standaard de duration van een nokkenas gemeten in duitsland/europa? In amerika is dat namelijk standaard vanaf 0,05 inch ( =1,27 mm)
Ik kon niet vinden wat dat in europa is en dat schijnt niet hetzelfde te zijn.
|
Kwam bij cat cams de waardes tegen van 0,1 mm en 1 mm, bij schrick lees je hier echter niks over. Wel netjes van catsCams.
Bij mij rest nu alleen de vraag nog over die klepspeling ?
Quote:
LET OP: Indien een fabrikant de maximale klepliftwaarde aangeeft en daarbij de klepspeling ook vermeldt moet je de klepspeling bij iedere gemeten waarde op de y-as bijtellen.
|
Zie grafiek hierboven
|