Als je de achteras wilt vervangen, moet je eerst de achterkant op bokken zetten, dan de voorwielen blokkeren met klossen/stenen.
ik denk dat je dan het beste de wielen eraf kunt halen en even rustig kijken, neem een fototoestel mee, zodat je goede foto's met flits kunt maken. dan kun je altijd zien wat waar moet.
dan zou ik de handremkabel loskoppelen en zorgen dat deze niet in de weg gaat hangen (bind maar vast aan de voorbumper oid

)
Vervolgens de remleidingen, deze loskoppelen en iets in de buisjes richting motorruimte stoppen, anders lopen ze helemaal leeg en geeft het een grote rotzooi, ik gebruik hiervoor wel eens luicifers.
Vervolgens zou ik elke bout en moer die de achteras op de plek houdt proberen los te krijgen, maar nog niet dat'ie naar beneden komt. zo zorg je ervoor dat je nog een beetje kracht kunt zetten zonder dat het ding naar beneden dondert.
als alle bouten en moeren losjes zijn kun je ze losmaken zodat de achteras weg te halen is.
Kijk vervolgens welke bouten je wilt vervangen, zorg ervoor dat de moeren wel geblokkeerd worden zoals ze waren, je wilt niet hebben dat ze losrammelen en je opeens een tweewieler hebt. een goede locktide of remmoeren zijn aan te raden.
waarschijnlijk zijn er ook een aantal rubber bussen en dergelijke die je meteen kunt vervangen, als je het nu doet hoef je waarschijnlijk nooit meer
vervolgens alles in omgekeerd volgorde terug bouwen, met als toevoeging dat je de remmen moet ontluchten, zorg er dus voor dat je remvloeistof een potje en een slangetje hebt liggen. Ik zou ongeveer een liter op vooraad hebben, dan kun je meteen alle vloeistof vervangen en heb je dat ook weer goed voor elkaar.
Ikzelf heb dit nog niet gedaan, dus als ik iets verkeerd heb omschreven dan wordt ik graag gecorrigeerd.
ik weet niet precies hoe het zit met remkrachtverdelers, maar als je 1300 as die niet heeft, heb je die nu ook niet nodig, als de remmen hetzelfde zijn tenminste.
Waarschijnlijk kun je dan gewoon onderdelen uitwisselen om de 1600 om te bouwen naar een 1300 as.
Mvg
db