
14-11-2007, 00:13
|
Forum Newbee
|
|
Join Date: Nov 2007
Posts: 3
|
|
Versleten turbo?
Hallo iedereen,
Een kennis van me is eigenaar van een Vento 1.9TD (55kW kat, motor AAZ na 7/1994) van 01/1995.
De wagen was dit jaar afgekeurd vanwege een roetuitstoot die lichtelijk te hoog was. Door toevoeging van een additief en een geringe reductie van de hoeveelheid ingespoten brandstof bij de VW-dealer is die auto evenwel door de autokeuring geraakt.
Dit weekend heb ik voor hem een nieuwe distributieriemkit geplaatst. Toen ik vooraf met de autoreed viel het me op hoe futloos die was. Je kon op geen enkel ogenblik ook maar enige turbowerking waarnemen.
De uitlaatgassen ruiken licht naar verbrande olie. Ook de turbo vertoont uitwendig sporen van olieverlies.
Volgens mij is de turbocompressor dus versleten. Redelijk vroeg vind ik (232.000km) maar ook niet echt abnormaal vroeg. De eigenaar gaf nadien ook toe dat hij het peil regelmatig dient bij te vullen.
Wat zijn nu de opties (in volgorde van dalende kostprijs en verhoogde moeilijkheid)?
1. vervangen door een nieuwe +/-500EUR
2. reviseren in een gespecialiseerd bedrijf: kostprijs?
3. de turbo er tussenuit laten.
Ik heb nl. gezien dat de compressieverhouding van deze motor gelijk is aan die van de atmosferische 1.9D. Dan moet alleen een andere uitlaatcollector gevonden worden. Maar weet niet of dit zomaar kan technisch.
Nuttig tips ivm optie 2 of 3 zijn altijd welkom. De eigenaar heeft het nl. niet zo heel erg breed momenteel en zou graag nog even met de auto verder kunnen zonder al te grote kosten. Volgens mij kan dit best lukken want het motorblok de rest vd auto zijn nog in erg goede staat.
Dank bij voorbaat en met vriendelijke groeten,
Peter C.
PS: felicitaties voor de erg nuttige informatie die er op dit forum te vinden is, zoals b.v. de fotoreportage over het vervangen v.e. distributieriem bij een 1.6TD. Niettegenstaande de nodige verschillen in uitvoering zijn de hoofdlijnen nog er herkenbaar bij de 1.9TD.
|