
21-11-2007, 13:47
|
 |
Married to PC
|
|
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
|
|
Middelpunt zoekende kracht?
daar verandert niets aan, de velg wordt gecentreerd op de centreerring, en kan daardoor al niet meer van zijn plaats. De wielbouten klemmen daarna de velg tegen de naaf, zodat deze niet vrij kan draaien tov de naaf.
Het enige dat verandert is dat de afschuifspanning tussen de naaf en velg door 4 bouten opgewekt dient te worden. De velg zelf is stijf genoeg om bij een bevestiging van 4 ipv 5 bouten hetzelfde afschuifoppervlak te houden.
Aangezien er genoeg auto's zijn met 4-gaats verbindingen gaat dat goed, het is alleen geen evenredig verdeelde bevestiging meer.
Stevig= onjuist. Hier is sterk het juiste woord. De velg is op stijfheid gedimensioneerd, de adapters op sterkte. De verbinding is dus sterk genoeg.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
|