19-01-2008, 17:34
|
 |
VW Addict
|
|
|
|
Ik kan je wel genoeg vertellen over de belgische keuring. Ik kan hier alle koningklijke besluiten en alle dienstnota's even voorleggen maar daar wordt je geen bal verstandiger van. Maar even in het kort:
Je moet een minimale bodemvrijheid hebben van 11cm (-2cm slijtagetolerantie zogezegd) dus moet het laagste punt vd auto 9 cm boven de grond hangen. Bumpers en zijlijsten niet meegerekend. Die mogen lager. Als je je auto de eerste keer met verlaging naar de keuring gaat, moet je een goca-attest, validatie-attest en montage attest kunnen voorleggen. Kan je dit niet, dan moet je wagen volledig opgemeten worden in de aangeduide keuringstations (een nieuwe regel sinds een paar weken). Ik weet dat het voor west-vlaanderen enkel in Ieper en Diksmuide kan. Daar kan je dan een goedkeuring krijgen voor de verlaging. Dit kost wel 100 euro. Eigenlijk is het beter van een setje te kopen waar alle attesten bijgeleverd zijn. Als hij dan opgemeten is of je hebt alle attesten voor de veren, mag je de wagen in eender welk keuringsstation aanbieden. Bij je gewoon keuringspapier zal zan nog een extra papier bijzitten: Het tuningsrapport. Hiervoor betaal je éénmalig 6 euro bij. Ook als je velgen minimum 2" groter zijn dan de originele komt dit op je tuningrapport. Het jaar erop moet je die 6 euro niet meer bijbetalen. Enkel als je iets wijzigd aan je wagen: je zet bijvoorbeeld de originele veren er terug onder. Dan betaal je terug 6 euro bij.
Hier zal je ook wat info vinden m.b.t. verbouwingen www.goca.be .
Ik werk op de keuring en moet er toch telkens weer wegsturen omdat ze hun wagen moeten gaan opmeten omdat ze geen attesten hebben. Of het ene jaar kunnen ze juist boven de lat van 9cm rijden en het jaar erop niet meer. Dit komt omdat je veren ook wat slijten en de wagen iets zakt. Het is dus aan te raden een schroefset te monteren.
Wil je meer info over de belgische keuring? Vuur maar af 
Groeten
FGizmoS
|