View Single Post
Old 20-01-2008, 17:46
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

Quote:
Originally Posted by Tjeerd
Dat dacht ik ook, maar volgens het verhaal van Hajee, waar ik naar linkte, hoef ik toch niet om te keuren omdat er een typegoedkeuring is voor de motor?

even het volgende uit de wereld helpen:
als je een andere motor in je auto zet, met een andere motorcode,
ben je dus eigenlijk verplicht om deze te laten keuren( ja, voor de apk hoeft het niet. je kunt voor de apk zelfs een v12 in je golf lepelen..dan maakt dat nog niks uit) maar voor degene die het wel netjes voor elkaar willen hebben:
als de motor bekent is in een andere typegoedkeuring, en de rest, zoals remmen komt ook overeen, dan kun je de auto eenvoudig laten opzetten/omkeuren naar die typegoedkeuring waarin dit hele verhaal wel bekent is..
dus in theorie kun je van een golf 1.1 cl een 1.8 GTI maken zonder dat je naar lelystad moet voor een geluidstest/wegedragtest etc..
en in praktijk zal dat niet zo'n moeilijk verhaal zijn.
en dan vallen de kosten ook nog mee.

het "40%"-verhaal is weer wat anders...
dat is als je een motor in je auto zet waarvan de combinatie auto/motor geheel niet bekent is, volgens fabrieksnormen (golf 2 VR6 bijvoorbeeld)
dan moet je bij een toename van minder dan 40% tov. de originele motor een geluidstest doen, en bij meer dan 40% toename tov de originele motor ook nog een een weggedragtest.
Reply With Quote