View Single Post
Old 26-03-2008, 20:03
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Edward

Quote:
Originally Posted by Gijs
Bij een hogere temperatuur wordt de lak wel harder

Ik heb trouwens Wyzonol Industrielak op mijn Jetta gesmeerd en deze blijft er goed op zitten. Ook bij het tanken geen problemen dat de lak uitbijt ofzo (maar dat kan er ook aan liggen dat ik diesel tank.. )

Wat ik me trouwens afvroeg; is bovenstaande lak ook goed te spuiten? Dus lekker verdunnen, dan met de compressor aan de gang en als laatste een harde laag erover zetten..? Bij het laatste blijf ik hangen; waar moet ik op letten (en is er ook mat-transparant)? Of kan ik die industrielak ook 2k maken op een of andere manier?

Ik weet toevallig 'iets' van verf af en mijns inziens is het kolder dat verf harder wordt als het warmer is, tenzij je een moffel hardende lak hebt, dan is temperatuur een vereiste. Het wordt wel sneller droog als als hij fysisch drogend is (dus zonder katalyatoren of verharders), hoge temp kan ook eventueel reactie versnellen. Klopt!

Ik vrees dat je van een 1K product geen 2K zomaar kan maken. Dan mol je het de verhoudingen die voor een optimale vernetting zorgen (chemische resistentie, hardheid, krasvastheid). Misschien zijn ze er wel, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Daarom zit je bij 2 of 3K producten meestal met vaste mengverhoudingen 2e of 3e component; berekend en op elkaar afgestemd! Chemie is werelds!
Reply With Quote