View Single Post
Old 09-07-2004, 20:15
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer

Quote:
Originally Posted by GTD Special
Zover ik kan zien op de site werkt het juist net andersom

En over het gedeelte van de uitlaatgastemperatuur meten: VP powerbox > uitlaatgastemperatuur meten, vind ik de volgende zin wel opmerkelijk: "We weten natuurlijk allemaal dat je een diesel niet arm kunt laten lopen zoals bij een benzine motor en dat eigenlijk voor een diesel het omgekeerde geld". Wel vreemd als je nagaat dat een diesel met een luchtovermaat werkt (lambda: IDI ~1,2-1,3 en DI ~1,6-2) en dat het specifiek brandstofverbruik hierdoor juist ook lager is (het specifiek vermogen is ook lager) en daardoor een diesel zuiniger is dan een ottomotor...

Ik heb de site niet 100% nauwkeurig gelezen, maar als het er andersom staat dan klopt dat niet. Het enige postieve effect wat je bereikt met de comp te fopppen met een warme temperatuur is dat hij de mengelswaarde gaat verrijken omdat de dichtheid van de diesel anders is. Dit is zo minimaal dat het bijna geen effect heeft.

Koudere temperatuur daarintegen betekend dat er meer zuurstof aanwezig is in de lucht en dus meer ingespoten kan worden.......