@Martijn:
Sensor geeft zelf geen spanning af. Er staat (aangesloten) wel een spanning overheen, dit komt door de meettrap in de computer.
Koud zal de sensor ongeveer de omgevingstemperatuur aangeven.
Dit is niet de laagste temperatuur die de sensor kan registreren, die ligt zo uit mijn hoofd bij -20 of -40 graden celcius.
Stel dat de sensor of bekabeling hiervan onderbroken is, dan zal de computer deze laagste waarde "meten", en dus veelste veel brandstof inspuiten.
Kapotte sensor is niet altijd continu onderbroken, dit kan ook bij een bepaalde temperatuur gebeuren, of af en toe. Of hij geeft gewoon een verkeerde weerstandswaarde af.
Via een aangesloten diagnose-interface kun je wel uitlezen welke temperatuurswaarde de computer registreert, desgewenst in een grafiek te bekijken met lopende motor. Dan kun je snel zien of iets niet klopt: compleet verkeerde waarde of onderbreking tijdens het oplopen.
Hier het stationair opwarmen van mijn G40, het stukje rode lijn is de koelvloeistoftemperatuur:
